Wanneer is iemand oprecht enthousiast, en wanneer hangt er een dikke, sarcastische ondertoon aan een uitspraak? Onderzoekers willen computers leren om dat onderscheid te maken, iets waarvoor naar Twitter wordt gegrepen. Het sociale netwerk staat namelijk vol met voorbeelden waar een computer mee getraind kunnen worden: miljoenen berichten hebben nu eenmaal een sarcastisch of ironisch toontje.
De onderzoekers beschrijven in een paper hoe ze tweets in een computer hebben geladen, waarvan de context door een programma werd geanalyseerd. Door te kijken naar Engelse woorden zoals ‘clearly’, ‘shocked’ en ‘gasp’, begreep de computer wanneer iets sarcastisch bedoeld was. Het woordje ‘really’ werd ook meegepakt, mits deze in de juiste context werd gebruikt. Er werd zelfs gescand naar vrij overduidelijke hashtags zoals zelfs #sarcasm.
Naast gebruikte woorden kijkt de computer ook naar andere factoren, zoals leeftijd, locatie, geslacht en eerdere gesprekken van een gebruiker. Is een bepaalde Twitter-gebruiker vaak sarcastisch tegen zijn volgers? Dan kan een twijfelachtig bericht sneller als sarcastisch worden geïnterpreteerd.
Achteraf bleek dat de computer in 85 procent van de gevallen sarcasme kan identificeren. Geinig voor Twitter, maar het is ook een potentieel gigantische ontwikkeling voor kunstmatige intelligentie. Door sarcasme te kunnen doorgronden, zijn computers immers beter in staat om te begrijpen wat we nou echt bedoelen.