Numrush

Onderzoeksproject analyseert de persoonlijkheden achter Foursquare check-ins

Big data is vaak samen te vatten in “De Drie V’s”: Velocity, Volume en Variety. Die laatste, “variety”, kan ook betekenen dat je data van je eigen platform remixt met externe bronnen. Zoals in dit geval het grootschalige persoonlijksheidsonderzoek van Cardiff University.

Afgelopen maandag mocht ik zelf kort presenteren over de huidige staat van Foodzy en voorzichtig mijn licht laten schijnen over mogelijke toekomstplannen. Vooral het toevoegen van externe informatie aan de bestaande “stack” van je eigen platform blijft voor mij persoonlijk een bron van inspiratie.

Een dienst met een behoorlijke brok aan data om mee te beginnen is Foursquare. Intussen 3 jaar onderweg heeft de dienst 20 miljoen gebruikers die gezamelijk verantwoordelijk zijn voor meer dan 2 miljard (2.000.000.000!) check-ins over de hele wereld! Onderzoekers aan de universiteit van Cardiff proberen nu de persoonlijkheid achter de check-ins in kaart te brengen.

Komen neurotische types vaker in een koffietent? En zitten de extraverten regelmatig in de discotheek of kroeg? Om daar achter te komen, bouwde de onderzoekers deze Foursquare app, waarbij je wordt gevraagd om 44 vragen te beantwoorden. Dat lijkt veel, maar in de praktijk is dat zo’n 5 minuten klikken. Vervolgens worden je check-ins op de kaart geplot en kun je voor elke locatie je persoonlijkheid af meten tegenover de rest van de wereld.

Die data is op dit moment natuurlijk alles behalve compleet, maar telkens als er weer een Foursquare-gebruiker aan het onderzoek deelneemt, verfijnt alle data. Dus zekers te weten over een week of wat weer eens bekijken!