EU wil online shoppen bij buitenlandse winkels toegankelijker maken

Inkopen doen bij buitenlandse webwinkels moet een stuk toegankelijker worden. Een meerderheid van EU-ministers van Economische Zaken is vandaag tot een overeenstemming gekomen om een einde te maken aan geoblocking. Daarbij worden consumenten in Europa gediscrimineerd op basis van hun locatie.

Onder de nieuwe regels van dit voorstel mogen retailers niet zomaar verschillende prijzen hanteren voor klanten uit verschillende EU-landen. Ook mogen zij consumenten uit andere landen niet op andere manieren discrimineren. Prijsdifferentiatie blijft wel toegestaan. Verkopers zijn ook niet verplicht om hun goederen in alle landen van de Europese Unie ook daadwerkelijk te leveren.

In een poging één digitale markt binnen de Europese Unie te creëren, wil Brussel het online shoppen in buitenlandse webwinkels al een tijdje makkelijker en goedkoper maken. Een andere maatregel daarvoor is het aanpakken van roamingkosten voor telefoongebruik.

Ook wil de Europese Commissie het geoblocking voor auteursrechtelijk beschermd materiaal inperken. Nederlanders die digitale boeken, films en tv-series hebben aangeschaft, moeten daar ook in het buitenland gebruik van kunnen maken. De Europese Commissie hoopt dat deze regels in 2017 van kracht gaan.