Op 12 en 13 april vindt in de Verenigde Staten ontwikkelaarsconferentie F8 plaats – een feestje van Facebook waarbij het sociale netwerk ook de nodige plannen zal aankondigen. Het belangrijkste onderwerp bij dit evenement? Het kan wel eens Facebook Messenger zijn. Volgens bronnen van TechCrunch wil Facebook namelijk middelen aankondigen waarmee het mogelijk is om een eigen chatbot voor de dienst te bouwen.
Daarmee wil Facebook zijn chatdienst interessanter voor bedrijven maken. Zij zouden namelijk bots kunnen bouwen die automatisch antwoorden verschaffen. Een pizzeria kan bijvoorbeeld een bot maken die orders aanneemt, zodat een klant niet langer op een website hoeft te bestellen. Facebook zou daarnaast plugins voor zakelijke chats willen bieden, zodat bedrijven op meer manieren via Messenger kunnen praten.
De grote aandacht voor Messenger is geen wonder: eerder deze week bleek nog dat Messenger 900 miljoen actieve gebruikers heeft – net zoveel als WhatsApp er in september 2015 had. Daarmee is Messenger hard op weg om een van de grootste chatdiensten ter wereld te worden. Door bedrijven daar meer toegang toe te geven, kan Facebook in theorie geld verdienen met iets anders dan advertenties.
Dat Facebook experimenteert met chatbots weten we trouwens al langer: het sociale netwerk had in de Verenigde Staten al eens M, een virtuele assistent die kennelijk stiekem door mensen werd bestuurd.