Numrush

Ook ouderen kunnen niet meer zonder internet en daar kunnen bedrijven op inspelen

De snelle technologische veranderingen blijven voor ouderen lastig om bij te benen, maar de tijd dat senioren niets met internet deden ligt inmiddels ver achter ons. Meer dan de helft van de 65-plussers heeft tegenwoordig een smartphone, om maar een voorbeeld te noemen.

De reden? Ook ouderen hebben door dat technologie een ongelofelijk belangrijk middel is om contact te houden met anderen, in het bijzonder ook met kinderen en kleinkinderen.

Ik zie dat al bij mijn eigen moeder (64). Tot enkele jaren geleden zat ze nauwelijks achter een computer en hoe internet werkt, wist ze al helemaal niet. Tegenwoordig stuurt ze me berichtjes, inclusief emoji’s, via iMessage op haar iPad. Hetzelfde geldt voor mijn vader (ook 64), die enkele jaren geleden zijn oude Nokia van zijn werk, toch maar heeft ingeruild voor een iPhone vol apps.

Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Vodafone een klein onderzoek gedaan naar het gebruik van mobiele technologie door ouderen. Hierin gaf 57 procent van de ouderen dat ze denken dat mobiele technologie kan helpen bij de vermindering van eenzaamheid door ouderen. 30 procent van de 55-plussers zegt dat zij, door niet ‘connected’ te zijn, minder weten wat er speelt in de familie.

Desondanks heeft 3 procent van de jongeren via hun mobiel contact met hun opa en oma. Nu is dat natuurlijk ook niet iets waar jongeren per se op zit te wachten. Niets is zo irritant als een opa of oma (of oom of tante) die op elk Facebook-bericht reageert. Je hoort jongeren zelfs vaak aangeven dat Facebook minder leuk is, omdat tegenwoordig de oudere generatie er te vinden.

Kansen

Maar juist daarom liggen er kansen en uitdagingen. Voor fabrikanten van smartphones, maar vooral voor de ontwikkelaars van apps en diensten. En die kansen zullen de komende jaren alleen maar groeien.

Uiteraard worden er tegenwoordig speciale smartphones voor ouderen ontwikkeld, zoals het Zweedse bedrijf Doro heeft gedaan. Tegelijkertijd zie je dat het gebruik van bijvoorbeeld een iPhone door ouderen makkelijker is, omdat kinderen of kleinkinderen goed kunnen uitleggen hoe het toestel werkt vanuit hun eigen ervaring.

Maar uiteindelijk gaat het ook vooral om de diensten die op die smartphones worden aangeboden, naast de standaard communicatie-apps. Een mooi voorbeeld daarvan is de Aware-app, die uit zichzelf checkt of het goed gaat met een bijvoorbeeld een ouder iemand. De app is letterlijk gemaakt vanuit de behoefte die er was vanuit de omgeving van de makers.

Nu is het natuurlijk voor jonge mensen veel leuker en spannender om iets te ontwikkelen voor hun eigen generatie. Die pakt ontwikkelen immers sneller op, je ziet hoe mensen het gebruiken en er is volgens de ouderwetse marketingmodellen gewoon meer geld te halen bij mensen onder de 50 dan daarboven.

Oma Online

In dat opzichte is het mooi om te zien dat een bedrijf als Vodafone die potentie ziet en een campagne start: Oma Online. Samen met de stichting Nederland Cares en Annet van Betuw, schrijfster van het boek Social Media voor senioren, wil de telecomprovider op weg helpen hoe ze online kunnen communiceren.

Vodafone geeft zelf aan dat ze hier geen direct commercieel bij hebben, maar hoopt vooral daadwerkelijk iets bij te dragen aan de maatschappij. Al zullen ze er vast ook wat extra klanten aan overhouden, uiteindelijk. Het is in ieder geval een goed teken dat een grote speler als Vodafone gebruik maakt van de mogelijkheden die online communicatie biedt voor ouderen, want na Vodafone zullen er waarschijnlijk nog velen volgen.

We mogen in samenwerking met Vodafone een aantal Oma Online-pakketten weggeven. Hierin zit een het boek Social Media voor senioren, geschreven door Annet van Betuw, en een Vodafone Prepaid simkaart met 1 GB internet erop, dat je cadeau kunt doen aan je (groot)ouders. Wil je kans maken, reageer dan op deze Facebook-post.

Dit artikel is onafhankelijk van Vodafone tot stand gekomen; we werken enkel voor de winactie samen met Vodafone.