Numrush

Ook Swatch komt in 2015 met een smartwatch op de markt

In navolging van GUESS komt ook het Zwitserse Swatch binnenkort met een eigen smartwatch. Jarenlang wisten traditionele horlogemakers de boot af te houden, maar plotsklaps lijkt er geen houden meer aan. Na de iWatch nu dus ook een (echte) iSwatch?

Nog geen half jaar geleden liet Nick Hayek, CEO van de Swatch Group, optekenen dat smartwatches geen elegantie hadden en dat de displays niet zinvol zouden zijn. Met een sloot aan tech-bedrijven die de komende maanden hun intrede op de markt zullen doen in aantocht, lijkt het Zwitserse bedrijf dat statement enigzins te heroverwegen.

Een belangrijk signaal is in ieder geval de toevoeging van diverse ‘slimmigheden’ in de bestaande range van horloges. In een statement naar Wall Street Journal laat Swatch weten dat het begin 2015 ‘de bekende’ fitness functionaliteiten zal toevoegen aan de Touch-line.

Hoewel het nog onbekend is wat men bij Swatch verstaat onder ‘de bekende’ functionaliteiten, liggen een stappenteller, afstandsmeter en hartslagmeter voor de hand.

De ommekeer van Swatch is minder verrassend vanuit een prijsperspectief bekeken. Smartwatches hebben in de afgelopen 12 maanden een bijhoorlijke doorontwikkeling meegemaakt. Sinds de introductie van de Galaxy Gear tijdens de IFA in 2013 zijn diverse hard- en software leveranciers aan de slag gegaan met slimme horloges.

Het gevolg is een daling in de gemiddelde prijs. Wie (na de aanstaande IFA) aan de slag wil met een smartwatch, is tussen de €100 en €300 kwijt. Daarmee concurreren de nieuwkomers direct met de duurste digitale, plastic horloges van Swatch en komen zelfs de goedkopere quartz-horloges van de Zwitsers in de verdrukking.

Die ontwikkeling heeft dan zo weer zijn impact op de beleidsbepalers, die gezien de weinige positieve ontwikkelingen op de beurs, zich genoodzaakt zien het marktaandeel van Swatch met hand en tand te verdedigen.

Om te beginnen dus met een slimmere Swatch Touch, begin 2015. Exacte data heeft het bedrijf nog niet bekend gemaakt.