De Google Glass, Sony’s SmartEyeglass of de Hololens van Microsoft zijn nog maar het topje van een ijsberg vol nieuwe initiatieven die augmented reality (AR) naar nieuwe hoogte willen stuwen. De meest futuristische voorbeelden moeten de handen op elkaar krijgen, maar zijn deze wel zo innovatief?
Het antwoord zal je niet verbazen: nauwelijks. Dat werd vandaag op SXSW nog maar eens duidelijk toen een delegatie van Metaio het podium betrad. Het van oorsprong Duitse bedrijf is intussen al meer dan 12 jaar bezig met ontwikkelen van AR-concepten en gaf het aanwezige publiek vooral een reality check als het gaat om de ontwikkelingen rond AR.
In deze 6 branches verandert AR nu al de wereld om ons heen.
1. Design – BMW
Bij BMW heeft het designteam dezer dagen een uniek gereedschap tot hun beschikking. Een serie digitale camera’s en een koppeling met een 3D-modelling platform zorgen er voor dat designers hun prototypes direct op een auto kunnen bekijken.
2. Productie – Kuka Systems
Het verfijnen van een productielijn kan veel ‘trail and error’ zijn, maar met een slimme virtuele laag over de werkelijkheid heen is er al veel meer inzicht te krijgen voordat er manuren verloren gaan.
3. Onderhoud – Mitsubishi Electric
Terwijl Sony druk aan de slag gaat met de vliegtuigen van Virgin, heeft Epson al een tijdje een pilot lopen met Mitsubishi Electric en Metaio. Monteurs kunnen sneller een defecte airco repareren.
4. Retail – LEGO Shops
Dat de video hierboven er gedateerd uit ziet, heeft niet te maken met de kwaliteit van de telefoon waar hij mee is opgenomen. Het concept is namelijk al in 2010 (!) uitgerold en is intussen een onderdeel van LEGO flagshipstores over de hele wereld.
5. Klantenservice – Audi gebruikershandleiding
Bij Audi wilde ze eens iets anders dan zo’n papieren boekwerk dat al bijna achterhaalt is op het moment dat je naar buiten rijdt bij de garage. Je wil sowieso gewoon direct zien waar dat knopje zit en waar het voor dient, toch?