Steeds meer mensen zien het nut van een slimme thermostaat in, blijkt uit de Smart Home Monitor 2017 van Multiscope. Het onderzoeksbureau onderzocht namelijk onder 5500 Nederlanders hoeveel van deze apparaten er in huis gebruikt worden. Wat blijkt? Het aantal slimme thermostaten in ons land is in het afgelopen jaar gegroeid met 38 procent. Eén op de negen Nederlanders heeft er nu één.
De voordelen van een slimme thermostaat zijn eenvoudig te benoemen. Je zorgt ervoor dat je huis lekker warm is als je thuiskomt, maar je hoeft hem nooit meer handmatig uit te zetten. Daardoor kun je het ook niet vergeten en verbruik je dus niet onnodig energie. Ideaal, zeker als je én gemak in huis wilt én milieubewust wilt zijn.
Gemak en goedkoper
Een belangrijke veroorzaker van deze groei is dat energiemaatschappijen dit soort apparaten flink aan het promoten zijn. Ze bieden ze bijvoorbeeld aan bij een energiecontract. En dat zien we ook terug in de cijfers van de huishoudens: twee van de drie ondervraagden zegt een dergelijke thermostaat bij een abonnement te hebben gekregen.
Maar zoals gezegd speelt ook het gemak van een slimme thermostaat een rol bij de groei. 37 procent zegt namelijk dat dit de belangrijkste reden is om er één in huis te halen. Daarnaast speelt kostenbesparing een belangrijke rol. Sterker nog: een jaar geleden vond 27 procent dit een goede reden om een apparaat als deze in huis te halen, nu is dat 30 procent.
Toon blijft marktleider
Vooral de slimme thermostaat van Eneco, Toon, profiteert van de groei. Hun marktaandeel is namelijk gegroeid naar 38 procent. De thermostaten van Nefit (14 procent) en Honeywell (11 procent) blijken ook populair.
Meest bekend is echter misschien wel de Nest, gemaakt door een zusterbedrijf van Google. Deze thermostaat is nu de nummer vier op de markt in Nederland, met een huidig marktaandeel van 8 procent.