Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb eigenlijk een hekel aan het woord feedbackloop, maar het is wel de beste term om uit te leggen waar ik het in deze column over wil hebben. Als ik op redacties kom – of het nu nieuwsredacties zijn of plekken waar ‘lichtere’ content wordt gemaakt – valt me keer op keer op hoe weinig men stil staat en terugkijkt.
Elger van der WelElke twee weken schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over hoe op redacties een feedbackloop kan worden gecreëerd en waarom dat nodig is.De ontwikkelingen gaan altijd maar door, de achtbaan stopt niet. Zodra op de knop ‘publiceren’ gedrukt is, is het tijd om door te gaan naar het volgende verhaal. Het is de dynamiek van een redactie die sinds de opkomst van het internet alleen maar sterker is geworden. Vroeger werkte men nog van deadline naar deadline, om daartussen even op adem te kunnen komen. Dat is er anno 2019 echter niet meer bij.
Deels heeft dat inhoudelijke gevolgen. De journalistiek is veel gevoeliger geworden voor hypes en volgt volgens sommigen te veel ‘de waan van de dag’. Precies datgene waar De Correspondent in zijn internationale crowdfunding-campagne tegen ageerde. Los daarvan zorgt het ervoor dat er op redacties te weinig ruimte is voor reflectie.
Data
Tegenwoordig hebben redacties meer data dan ooit voorhanden over het gedrag van hun publiek, maar in mijn ogen wordt er nog veel te weinig gebruik van gemaakt. Dat terwijl je door het gebruik van deze data je publiek zoveel beter kunt bedienen. En dan bedoel ik niet dat je het aantal pageviews laat bepalen welke verhalen je schrijft. Dan word je uiteindelijk een clickbaitfabriek. Het gaat erom dat je vooraf bedenkt wat je doelen zijn, wat je wilt weten en vervolgens iets leert van de data die je daarbij verzamelt.
Op bijna iedere redactie hangt tegenwoordig een scherm met realtime-analytics, zodat je als redacteur continu kunt zien hoeveel mensen er op dat moment op de site zijn. Daarbij worden vaak alleen pageviews getoond en krijg je verder geen enkele context van wat je met die cijfers moet. Als je een artikel publiceert met een misleidende clickbait-kop, kan dat beste het meestgelezen artikel van die dag zijn op het dashboard. Dat mensen binnen 20 seconden teleurgesteld vertrekken, wordt echter niet inzichtelijk. Net als dat je niet ziet dat een goed achtergrondverhaal van 3000 woorden misschien niet zoveel pageviews haalt, maar dat mensen wel gemiddeld minutenlang op de pagina blijven (en het artikel dus ook echt lezen).
Nu wordt er van oudsher op veel websites geld verdiend met bannerviews en video pre-rolls. Het optimaliseren van het aantal pageviews is dan – in ieder geval commercieel – het belangrijkste doel. Door de verandering en diversificatie van de verdienmodellen van veel uitgevers, wordt kwaliteit echter steeds belangrijker. Dat is echter een stuk lastiger te meten en inzichtelijk te maken.