ChatGPT-producent OpenAI heeft een samenwerking aangekondigd met Future, de uitgever van onder meer Tom’s Guide, PC Gamer en TechRadar. Deze overeenkomst biedt ChatGPT-gebruikers toegang tot de nieuws- en lifestyle content van meer dan 200 platformen van Future.
De samenwerking moet er voor zorgen dat actualiteit en betrouwbaarheid van ChatGPT verder omhoog wordt gebracht en tegelijkertijd duidelijke bronvermelding en links naar de originele artikelen worden toegevoegd.
Meerdere overeenkomsten
Deze stap past bij de reeks eerdere licentieovereenkomsten die OpenAI heeft gesloten. Eerder dit jaar werden vergelijkbare deals gemaakt met mediabedrijven waaronder onder andere Vox Media (bekend van The Verge), News Corp (eigenaar van The Wall Street Journal) en de Financial Times en The Atlantic.
Het doel van deze samenwerkingen is om ChatGPT-gebruikers te voorzien van actuele en betrouwbare informatie, terwijl uitgevers profiteren van de geavanceerde AI-technologie van OpenAI en hun bereik vergroten. Toch zijn niet alle uitgevers tevreden met deze ontwikkelingen. Sommige, zoals The New York Times en The Intercept, ondernemen juist juridische stappen ondernomen tegen OpenAI wegens vermeende schending van het auteursrecht.
Ook spande een groep Canadese nieuwsuitgevers recent nog een rechtzaak aan met de claim dat OpenAI hun content zonder toestemming heeft gebruikt om AI-modellen te trainen.
Tweeledig effect
De effecten van samenwerkingen zoals deze tussen OpenAI en Future zullen gebruikers van ChatGPT direct gaan merken. AI-systemen kunnen aanzienlijk verbeteren door gebruik te maken van hoogwaardige en actuele informatie in hun training. Dat heeft dan weer gevolgen op de antwoorden die gebruikers van tools als ChatGPT uiteindelijk krijgen.
Anderzijds roept het vragen op over (auteurs)recht en de implicaties voor content creators. De uitkomsten van lopende rechtzaken zal dan weliswaar enigszins opheldering geven, het zal geen knip- en plak-uitkomst zijn die op alle gevallen kan worden gaan toegepast.