Amerikaanse organisatie die games beoordeelt komt met label voor ‘loot boxes’

lootboxes

Het Entertainment Software Rating Board (ESRB), een Amerikaanse organisatie die games beoordeelt, komt met een nieuw label voor in-game-aankopen. Dat maakte de organisatie bekend op Twitter. Het label is onder meer bedoeld voor ‘loot boxes’: virtuele schatkistjes waaruit spelers vaak tegen betaling willekeurige voorwerpen of andere upgrades kunnen ‘winnen’.

De ESRB is in 1994 opgericht door de Entertainment Software Association (ESA), een lobbygroep van gamemakers in de Verenigde Staten. De organisatie heeft al labels die aangeven of een game geschikt is voor een bepaalde leeftijdscategorie. Daar komt nu een apart label bij, dat aangeeft of een spel in-game-aankopen bevat.

Het gaat niet alleen om loot boxes, maar om allerlei soorten virtuele producten of diensten die gebruikers met echt geld kunnen kopen. Ook betaalde extra levels, cosmetische upgrades van avatars, abonnementen en virtuele betaalmiddelen (die zelf weer gebruikt kunnen worden om andere upgrades te kopen), vallen onder het label.

Controverse

De introductie van nieuwe label volgt op controverse die een hoge vlucht nam bij de lancering van het spel Star Wars Battlefront II. Uitgever EA bood daarin loot boxes aan, die spelers tegen betaling konden openen om snel een strategisch voordeel te halen.

Sindsdien onderzoeken autoriteiten in de Verenigde Staten en Europa of lootboxes vallen onder de gokwet. Hoewel spelers de virtuele schatkistjes met echt geld openen, is niet altijd duidelijk welk voorwerp of welke upgrade zij uit de loot crates krijgen. Wetgevers in de Amerikaanse staat Hawaii willen de verkoop van games met loot boxes voor gebruikers onder 21 jaar zelfs verbieden.

Ook in België riep een minister op tot een verbod op games met loot boxes. In zowel België als Nederland doen de kansspelautoriteit onderzoek naar het gokmechanisme achter de virtuele schatkistjes.

Polygon ziet in de stappen van de ESRB dan ook vooral een manier om nieuwe wetgeving te voorkomen. Overheden kunnen met nieuwe wetgeving de verkoop van games beperken, iets waar lobbygroep ESA natuurlijk bang voor is.