Numrush

Pakketje niet bezorgd? Je bent niet de enige: 14% wordt op de verkeerde dag bezorgd

Pakketjes bezorgd

Foto: Shutterstock.com

Hoewel veel pakketten gewoon netjes op het afgesproken moment geleverd worden, gaat er wel eens wat mis. Werp bijvoorbeeld maar eens een blik op de tweets die naar PostNL of DHL verstuurd worden: er wordt wat afgeklaagd. En dat is niet vreemd: volgens onderzoek van Multiscope onder ruim 3.100 Nederlanders wordt maar liefst 14% van alle pakketjes op de verkeerde dag bezorgd.

Laten we even beginnen met het goede nieuws: 86% van alle pakketjes wordt dus wél op de juiste dag bezorgd. En vaak komen ze ook gewoon op de juiste tijd. Maar zoals gezegd: er gaat wel eens wat mis. Zeker bij bezorgdiensten als bpost, DPD, GLS of UPS. Deze pakketdiensten leveren namelijk 22% van alle pakketjes op de verkeerde dag. Komen ze wel op de juiste dag, dan is dat echter lang niet altijd op de afgesproken tijd. 19% van de pakketten worden namelijk buiten de afgesproken tijd bezorgd.

DHL en PostNL doen dit gelukkig al een stukje beter. DHL weet 13% van de pakketten niet op de afgesproken dag af te leveren, bij PostNL gaat het om 15%. De twee bedrijven zijn ook niet altijd punctueel: 14% van de pakketten van PostNL en 15% van de pakketten van DHL komen niet op tijd. Maar het gaat bij hen dus al veel vaker goed dan bij de eerder genoemde concurrentie.

De minste problemen zitten opvallend genoeg bij bedrijven die hun eigen bezorgdiensten hebben, zoals Coolbue of de Albert Heijn. Deze bedrijven leveren maar liefst 95% van alle pakketten op de afgesproken dag. En zij doen dat ook het vaakst binnen de afgesproken tijd: in slechts 6% van de gevallen lukt ze dat niet.

Bezorgdag wijzigen

Natuurlijk kan het voorkomen dat je helemaal niet thuis bent als je pakketje bezorgd wordt. In die gevallen bieden pakketdiensten vaak de optie om de bezorgdag aan te passen. Maar daar wordt nog niet massaal gebruik van gemaakt, ziet Multiscope. 22% van de mensen die deze optie hadden, maakte daar ook gebruik van.

Volgens Multiscope heeft dat mogelijk te maken met het vele thuiswerken: gezien we toch altijd thuis waren, konden we pakketjes ook wel aannemen. Ook tijdens kantooruren.

Foto: Shutterstock.com