Numrush

Piaggio Wi-Bike: Het begin van een nieuwe generatie slimme fietsen?

Piaggio heeft afgelopen week in Milaan pers uitgenodigd om een eerste blik te werpen op hun nieuwe elektrische fiets: de Wi-Bike. Elektrische fietsen bestaan al langer, maar met dit model zet het Italiaanse Piaggio volledig in op technologie. Zo moet dit niet alleen een hele stoere fiets worden, maar vooral een hele slimme fiets.

De fiets komt in meerdere modellen die zowel betrekking hebben op het uiterlijk (man/vrouw) en op de functionaliteit. De elektrische motor van de Wi-Bike bevindt zich bij ieder model in het middenstuk wat er onder andere voor zorgt dat het prijskaartje wat aan de hoge kant is. Goedkopere e-bikes hebben namelijk allemaal hun motor aan de voorzijde van de fiets zitten.

De Wi-Bike is een stoere en sportieve fiets: de elektrische motor kun je op tien verschillende standen zetten en je hoort hem nauwelijks. Je kunt zelfs gebruikmaken van een fitnessstand die ervoor zorgt dat je continu met dezelfde inspanning kunt blijven fietsen. Ideaal voor een rit in de bergen.

Het bereik van de Wi-Bike is meer dan 100 kilometer. Piaggio heeft de elektrische fiets uitgerust met een snellader waardoor je binnen enkele uren weer vooruit kan.

Slimme snufjes

De Wi-Bike meer dan een simpele fiets. Zo wordt de elektrische fiets standaard geleverd met een beveiligingssysteem. Wanneer je de display van de fiets verwijderd en je smartphone loskoppelt blokkeert de fiets op meerdere plekken. Daarnaast is hij standaard uitgerust met een GPS-systeem dat ervoor zorgt dat de Wi-Bike 24 uur per dag te vinden is.

Volgens de Wladimiro Casarello (Head Corporate Business) is het systeem veilig en efficient. “Van de Wi-Bikes die gestolen zijn hebben we 100 procent binnen 48 uur terug kunnen vinden.” Hoe het systeem in Nederland precies gaat werken is nog niet bekend, maar de techniek lijkt goed te functioneren.

Via de bijbehorende app kun allerlei data inzien over je ritten en over de fiets. Mocht er iets mis zijn met het voertuig dan kun je via de app precies zien waar het mis gegaan is. Daarnaast kun je via de app ook een hartslagmeter integreren zodat je fietsgegevens en biometrische data makkelijk kunt combineren. Ideaal voordegene die een Wi-Bike willen gebruiken als fitnessapparaat.

Voor wie is de Wi-Bike?

Het is moeilijk om de elektrische fiets te beschrijven zonder de culturele verschillen tussen de Europese landen te benoemen. Wij fietsgrage Nederlanders zijn namelijk de uitzondering in Europa en de 3500 euro kostende Wi-Bike is duidelijk meer gericht op de scooterrijders in Italië en andere Europese landen.

Wat de Wi-Bike goed laat zien is dat er eigenlijk alleen maar voordelen zijn ten opzichte van bezineslurpende en herriemakende scooters en brommers. Maar dat houdt wel in dat ik niet echt weet voor wie de Wi-Bike in Nederland is gemaakt. Ideaal voordegene die een relatief lange afstand (15 – 40 kilometer) moeten fietsen naar bijvoorbeeld naar hun werk.

Piaggio lijkt ook niet echt te weten voor wie de Wi-Bike is in Nederland: “We gaan de Wi-Bike verkopen via ons bestaande netwerk aan fiets-/scooterdealers en daarnaast krijgt de Wi-Bike een speciale plek in de Mediamarkt.”

De toekomst van de e-bike

De Wi-Bike gaat niet voor de revolutie in transportsector zitten. Toch ziet de toekomst voor de e-bike er rooskleurig uit. Hans de Looij, fietsexpert en hoofdredacteur van het e-bikemagazine van de ANWB, zegt dat e-bikesector groeit en nog veel harder gaat groeien. Het verkoop van scooters daalt en e-bikes worden steeds populairder. En terwijl ik door de straten van Milaan reed met de Wi-Bike werd me één ding duidelijk: e-bikes gaan de aankomende jaren een hoop voor mobiliteit doen.