Numrush

PingMD helpt huisartsen om klachten van patienten aan te nemen en snellere diagnoses te stellen

Wie wel eens naar een huisarts belt weet dat het niet altijd makkelijk is om je arts dan direct te spreken te krijgen, vaak moet je immers eerst een afspraak maken. En dat terwijl je soms alleen maar het antwoord wilt weten op een relatief onschuldige gezondheidsvraag. De New Yorkse startup PingMD denkt hier nu een oplossing voor te hebben gevonden.

Het bedrijf werkte inmiddels al bijna 3 jaar aan een oplossing voor tech-savvy patiënten, die via een app kunnen aangeven wat precies de klachten zijn van bijvoorbeeld hun zieke kinderen. Een huisarts kan deze data dan uitlezen en een betere diagnose stellen. Maar uit de eerste trials bleek dat er veel meer behoefte was aan een volledige oplossing voor een huisartsenpraktijk. Vandaar dat PingMD nu een alternatief voor de telefonische consults van huisartsen gaat aanbieden.

Telefonische consults kosten huisartsen op dit moment een hoop tijd. Alhoewel men door het internet steeds sneller medische informatie kan opzoeken en ook patienten informatie tegenwoordig in steeds betere management systemen bewaard wordt, kan het in sommige gevallen nog steeds stukken sneller.

Met PingMD kunnen patienten een foto maken van hun klacht, bijvoorbeeld van een uitslag op hun arm, en deze met een begeleidende toelichting naar hun huisarts sturen. Op basis van deze visuele weergave van de klacht is de arts vaak veel beter in staat een snelle diagnose te stellen en deze aan de patient terug te koppelen, dan via de telefoon.

PingMD maakte deze week bekend dat het bedrijfje 3 miljoen dollar aan funding heeft opgehaald om het systeem verder uit te werken. Ze zijn overigens niet de enige die aan dergelijke systemen voor huisartsen werken; HealthTap, Rinagdoc en Sherpaa werken aan soortgelijke patienten management systemen via beeld, video en tekst.