Social media is niet alleen een nieuwe manier om te communiceren, want als je niet uitkijkt krijg je de hele dag van alles naar je hoofd geslingerd. In de gemiddelde timeline zie je immers de meest uiteenlopende berichten: van nieuws tot roddels en de dagelijkse bezigheden van je vrienden.
We hebben regelmatig onderzoeken voorbij zien komen waarin wordt beargumenteerd waarom we ontzettend ongelukkig worden van die constante berictenstroom, maar in de nieuwste uitgave van Peer J Computer Science lezen we eindelijk een andere benadering. In een recente studie werden negentien miljoen Engelstalge tweets geanalyseerd. Hieruit bleek dat negatieve content zich sneller verspreidde dan positieve content, al werd de positieve content uiteindelijk wel door meer mensen bekeken.
Onderzoeker EmilioFerrara en zijn collega Zeyao Yang gebruikten een zogenaamd ‘sentiment analysis algorithm’, waarmee elke tweet een sentiment score kreeg. Hierbij werd onder andere gekeken naar emoticons, taalgebruik en andere aanwijzingen, zodat elk bericht in de categorie ‘positief’ of ‘negatief’ kon worden ingedeeld. “Op de lange termijn kiezen mensen toch voor positieve berichten en goed nieuws”, aldus Ferrara, onderzoeker aan de Indiana University, tegenover Quartz. “Deze berichten werden dus ook landuriger en vaker gedeeld en kwamen zo terecht bij meer mensen dan de negatieve posts, die alleen in het begin snel verspreidden.”