Google heeft maandagavond op haar jaarlijkse Performance Summit de nieuwe ontwikkelingen binnen onder andere Google Analytics gepresenteerd. Een interessante ontwikkeling is dat het rapporten gaat uitdraaien op basis van jouw vragen in normale mensentaal.
Veel marketeers en managers zijn nog steeds afhankelijk van hun Analytics-specialisten voor zo’n beetje alle data vanuit online kanalen. Al je activiteiten zijn natuurlijk data-driven. Maar specialisten zijn vaak schaars en druk, en de informatie is vaak urgent nodig.
Stel: je moet de meest verkochte producten van vorige week hebben, van een specifieke productcategorie. En alleen vanuit Adwords sales. En dat rapport is in de meeting van vanochtend al nodig. Natuurlijk zou je moeten weten hoe je dit simpele rapportje zelf uitdraait, maar je hebt de kennis niet in huis. Je analist zit in een externe meeting.
Binnenkort kan je zo’n vraag rechtstreeks aan Google Analytics stellen. Gewoon ingetypt of ingesproken. De machine learning & natural language processing technologie waarmee de Google Assistant op I/O vorige week hoge ogen gooide wordt geïntegreerd in het pakket.
Vraag “what are last week’s top selling products in product category sneakers from adwords?” en Google hoest het resultaat zo voor je op.
Dit maakt de basic Google Analytics rapportjes nog toegankelijker voor iedereen binnen de organisatie. Zodat de analist kan doen wat hij goed doet: échte analyses maken.
De ontwikkeling past natuurlijk naadloos in de huidige trend van AI, ‘conversational commerce’ en chatbots als servicekanalen. Het doet ook erg denken aan wat IBM doet met Watson Analytics. Voorlopig wordt de feature alleen beschikbaar gemaakt voor Premium accounts. Nog onduidelijk is of en wanneer dit ook naar de gratis versie komt.