Spoorwegbeheerder ProRail start na de zomer een proef met zelfrijdende treinen. Dan gaan er autonome goederentreinen op de Betuweroute rijden, langs Papendrecht, Sliedrecht en Hardinxveld. Dat meldt AD.
“Machinisten staan al lang geen kolen meer te scheppen, maar er ligt nog een wereld aan ontwikkelingen voor ons open”, aldus Jaap Eikelboom, woordvoerder van ProRail. Volgens hem is het bedrijf internationaal gezien de eerste die gaat experimenteren.
De Betuweroute is een goederenspoor dat langs de A15 loopt. Volgens ProRail is dat het ideale testtraject, omdat het uitgerust is met het nieuwste beveiligingssysteem. Daarnaast zijn er geen spoorwegovergangen die voor verstoringen kunnen zorgen. Het complete testtraject is zo’n 100 kilometer lang.
Vier niveaus
De zelfrijdende trein krijgt vier niveaus, waarbij de automatische piloot per niveau steeds meer overneemt. Op niveau een is er nog een machinist aanwezig die wat hulp krijgt van het systeem. Op het hoogste niveau wordt de rit volledig overgenomen door de automatische piloot. De test begint op niveau 2, waardoor de goederentreinen dichter achter elkaar rijden.
Hoe hoger het niveau, hoe dichter de treinen bij elkaar kunnen rijden. Maar of er op korte termijn al op niveau vier getest wordt, hangt volgens Eikelboom af van de vervoerders. “Zij moeten dit natuurlijk ook willen. Het is de vraag welke rol zij machinisten willen geven.”
De test begint overigens met lege wagons. De ritten worden echter wel tussen het reguliere vervoer ingepland.