Vergeet de smartwatch: deze week lanceert modehuis Ralph Lauren een ‘connected shirt’, dat via diverse sensoren een bak aan informatie van zijn drager kan delen. Tikkeltje zonde dat het vooralsnog beperkt is tot de ballenjongens en meisjes tijdens de US Open.
En weer stapt een opvallende speler de wondere wereld van de wearables in. Dit keer is het Ralph Lauren, het Amerikaanse modehuis dat vandaag de dag wordt geleid door de zoon van Ralph, David Lauren.
Tijdens de US Open zullen de ballenjongens en meisjes rond het veld uitgerust zijn met een shirt, geweven met een speciale conductieve draad en voorzien van een piepkleine computer. Het shirt meet je hartslag, je ademhaling en stressniveau en kan deze informatie vervolgens delen met een dashboard.
En dus ziet iedereen deze week hoe nerveus je wordt van het aangooien van een balletje naar de absolute tennistop.
Terwijl iedereen bezig is met technische horloges, hoofdbanden of uitkijkt naar coole sneakers, slaan wij dat allemaal over. Wij begonnen met wat wij dachten dat echt vernieuwend was: kleding. We leven in onze kleding.
De shirts zijn een samenwerking tussen het modehuis en de wetenschappers van OMSignal. Laatstgenoemde wist eerder dit jaar al de aandacht op zich gevestigd met hun slimme shirts.
Voor Ralph Lauren is het niet de eerste keer dat ze in de voorhoede van de technologische revolutie proberen mee te lopen. In de jaren ’90 experimenteerde het modehuis ook met jassen waar MP3-spelers in verweven werden, met weinig succes.
Toch is David Lauren enthousiast: “Ik heb vertrouwen in ‘wearables’ als volgende grote stap. En indertijd wist ook niet iedereen hoe een MP3-speler nou precies werkte of waarom je dat nodig zou hebben”.
De US Open gaat vandaag van start en duurt tot 8 september. Gedurende de wedstrijden worden de statistieken van de ballenjongens en meiden gedeeld via schermen in het stadion.