Facebook geeft het toe: Overheden proberen publieke opinie te beïnvloeden via sociaal medium

Facebook heeft vandaag iets toegegeven wat we eigenlijk allang wisten: overheden proberen de publieke opinie in andere landen te manipuleren via het platform. Tijdens de discussie over nepnieuws is dit al naar voren gekomen, maar Facebook zegt nu maatregelen te gaan nemen, schrijft Reuters.

Facebook zei dit in een rapport en in een overzicht van zijn maatregelen om nepnieuws tegen te gaan. Hierin beschrijft het bedrijf hoe overheden en diverse organisaties misleidende en foutieve informatie proberen te verspreiden voor geopolitieke doeleinden.

Ja, je denkt nu direct aan nepnieuws, maar volgens Facebook gaat het veel verder dan dat. De neppe berichten proberen ze namelijk op verschillende manieren te verspreiden onder mensen. Dit wordt volgens het sociale medium gedaan door overheidsmedewerkers of betaalde professionals, vaak via zorgvuldig gecreëerde neppersonen, ook wel sock puppets genoemd.

Complex

Volgens het bedrijf is de strijd hiertegen veel complexer dan die met traditionele hackers en scammers. Maar een plan heeft het sociale medium wel: het wil bijvoorbeeld neppe accounts schorsen of verwijderen, nadat ze herkent zijn via een combinatie van machine learning en analyses die ook door inlichtingendiensten worden uitgevoerd. Simpel gezegd: they’re pulling out the big guns.

Hier zijn ze overigens al mee begonnen. Facebook heeft diverse initiatieven om nepnieuws te identificeren, waaronder in Nederland, en om geautomatiseerde profielpagina’s die politieke en commerciële spam te vinden. Voor de eerste ronde van de Franse verkiezingen afgelopen zondag werden er bijvoorbeeld 30.000 Franse accounts geschorst.

De verkiezingen in Amerika zijn hier natuurlijk het grote voorbeeld voor. Toen werd er veel nepnieuws verspreid, wat volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten gedaan werd door Rusland. Facebook zegt dat hun data niet tegen deze claims ingaat en noemt verder ook geen andere landen die verantwoordelijk zouden kunnen zijn.

Het is niet voor het eerst dat Facebook belooft de strijd aan te gaan met nepnieuws. Vorig jaar zei het nog maatregelen te nemen en nu dus weer. Verschil is dat ze zich deze keer richten op de verspreiding van valse berichten, in plaats van op het voorlichten over en het aanpakken van de berichten zelf.

Nepaccounts

Het sociale medium weet dan ook hoe dit werkt. Volgens het rapport worden er bijvoorbeeld vriendschapsverzoeken verstuurd onder namen van echte mensen. Wordt het verzoek geaccepteerd, dan kan de valse vriend meer informatie over jou – het doel – krijgen. Die informatie wordt vervolgens weer gebruikt worden om overtuigende linkjes naar malafide software te sturen, of om je sociale netwerken in kaart te brengen om verder te gaan met de spionage.

Facebook wil dit soort accounts aanpakken. Ze identificeren ze op basis van gedragsanalyses waaruit blijkt of een account nep is of niet. Zo zie je bijvoorbeeld opeens heel veel activiteit op een account of dat hetzelfde materiaal steeds opnieuw geplaatst wordt.

Uiteindelijk is het afwachten of het werkt. Maar het feit dat het sociale medium nu toegeeft dat nepnieuws en het beïnvloeden van de publieke opinie een probleem is, is positief. Herkennen van het probleem is immers stap een, er iets aan doen is de volgende stap die je kunt nemen.