Numrush

Rebecca Minkoff loopt voorop met fashionable wearables dankzij een iPhone-kabel

Lighting Cable Bracelet

Dat technologie steeds belangrijker wordt in de modewereld (of dat technologie eindelijk fashionable wordt) is iets wat we de laatste jaren steeds vaker horen. Maar voor een groot deel blijft het bij praten over een horlogemaker die probeert een smartwatch te maken. De Amerikaanse ontwerpster Rebecca Minkoff loopt voorop als het gaat om de integratie van fashion en technologie, onder meer met een aantal wearables die goed worden verkocht.

Op SXSW sprak Liz Bacelar, oprichter van Decoded Fashion met Uri Minkoff, de CEO van Rebecca Minkoff over wat het bedrijf tot nu toe heeft gedaan en wat de plannen zijn voor de toekomst.

iPhone-kabel

De eerste wearables die Rebecca Minkoff op de markt heeft gebracht zijn geen geavanceerde smartwatches. Maar iets wat heel direct aansluit bij een behoefte die ze nu al zien bij hun klanten: ze zorgen voor oplossingen om je smartphone op te laden.

Eén van populairste producten is een Lighting Cable Bracelet: een armband die je los kan maken en dan heb je een kabel om je iPhone op te laden. Nooit meer rondvragen of iemand zo’n kabel bij zich heeft dus!

Hoe kunnen we iets maken dat een vrouw in de eerste plaats als een sieraad wil kopen? - Uri Minkoff“We zijn uitgegaan van de vraag: hoe kunnen we iets maken dat een vrouw in de eerste plaats als een sieraad wil kopen?”, vertelt Minkoff. “Waarbij we heel erg hebben gekeken naar wat vrouwen willen betalen voor een mooie armband en hoe we die prijs kunnen matchen voor wat je betaalt voor een Lighting Cable bij Apple. De Lighting Cable Bracelet is met 60 dollar maar iets meer dan twee keer zo duur en het is echt een bestseller geworden.”

Een ander zeer succesvol product van Rebecca Minkoff is de iPhone 6 Charging Wristlet Wallet. “Daarmee krijgt je functionaliteit van een portemonnee, een telefoonhoesje en stroom om drie keer je telefoon op te laden. En dat voor 120 dollar.”

Minkoff ziet dat de mogelijkheid om onderweg je telefoon op te kunnen laden een steeds onmisbaarder onderdeel wordt voor wat mensen meenemen. “Je wilt als vrouw als je uit gaat een lippenstift meenemen en je telefoon – een creditcard hoeft zelfs langzaamaan niet meer. En je wilt stroom bij je hebben om je telefoon op te laden. Dus we gaan zien dat dat steeds meer een onderdeel wordt van tassen en portemonnees.”

Emotie

Technologie inbouwen in fashion is geen gimmick meer - Uri MinkoffPraktische toepassingen van technologie staan duidelijk centraal bij de wearables die Minkoff maakt. En dat is wel anders dan hoe de mode-industrie er in eerste instantie tegenaankeek. In 2010 zag je bijvoorbeeld plots heel veel LED opduiken op de catwalk, maar een praktische toepassing zag je niet. “Technologie inbouwen in fashion is geen gimmick meer; het gaat nu richting wat de consument echt wil.”

En als je denkt dat dat alleen maar gaat om het opladen van je telefoon: zeker niet. Minkoff vertelt dat het bedrijf bijvoorbeeld heel erg kijkt naar hoe het gebruik van emoji’s in communicatie, vertaald kan worden naar kleding. “We werken met Intel aan hoe je emoties kunt verwerken in kleding. Bijvoorbeeld kleding die van kleur verandert op basis van hoe snel je hart klopt of kleding die zich een beetje opblaast of krimpt, afhankelijk van hoe de drager zich voelt.”

En het bedrijf ziet daarnaast vooral heel veel kansen voor het Internet of Things: mode-accessoires die een rol spelen binnen grote platformen en kunnen communiceren met bijvoorbeeld je huis of auto. “En om mee te betalen natuurlijk.”

Maar misschien nog wel het interessantste is waar het bedrijf niet mee bezig is: fitnesswearables. Het gebrek aan nut van het verzamelen van deze data, zonder je dat er verder iets meedoet – wat je steeds vaker hoort als kritische noot over deze technologie – werd ook hier even kort aangestipt.

Testen

Een heel belangrijk onderdeel in de benadering van Rebecca Minkoff is dat het bedrijf werkt als een techbedrijf. “We brengen op de markt en gaan vervolgens meten. We a/b-testen en blijven onze producten verbeteren.”

En omdat het bedrijf voorloopt, komt het bij de ontwikkeling van hun producten wel de nodige uitdagingen tegen. “Bijvoorbeeld op het gebied van materiaalgebruik. Soms kunnen we bijvoorbeeld geen metaal gebruiken, maar moet je plastic hebben om te zorgen dat iets werkt. Terwijl we voor het uiterlijk heel graag met metaal willen werken.”

Rebecca Minkoff loopt overigens niet alleen voorop als het gaat om hun producten, maar ook als het gaat om het gebruik van technologie bij hun marketing en het winkelen. Ze zaten heel vroeg op Snapchat, toen de rest van de mode-industrie ze nog voor gek verklaarde. “En we waren één van de eerste die zijn fashionshow in virtual reality heeft vastgelegd.”

Maar het meeste aandacht kreeg het modemerk voor de winkel van de toekomst die ze in New York hebben geopend. Je kunt deels via een interactieve spiegel in winkel aangeven wat je wilt passen, dat wordt vervolgens voor je klaargehangen in een paskamer, waar zich ook zo’n spiegel bevindt. Op die spiegel krijg je tips voor andere kledingstukken die passen bij de kleding die je past en kun je ook een verkoper oproepen of nieuwe kleding laten brengen. En zelfs het betalen gebeurt er in de paskamer.

En Minkoff ziet ook shopping-toepassingen voor Augmented Reality zoals de Micrsosoft HoloLens. “Ik wil het gevoel creëren dat je een winkel inloopt en op die manier winkelen, terwijl je thuis bent. Daarnaast kan augmented reality ook in de winkel worden gebruikt om je extra informatie te bieden.”