Als het gaat om tools en journalistiek, denken mensen meteen aan diensten om grafieken of kaarten te maken die je vervolgens kunt embedden in je artikelen. Supernuttig, als je het gebruikt om een verhaal beter te vertellen en niet als een doel op zich. Het punt is echter dat er nog een andere groep tools is, waar in de Nederlandse journalistiek veel minder aan wordt gedacht, zeker bij traditionele media: interne tools.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het belang van goede interne tools op redacties.Natuurlijk wordt er op redacties gebruik gemaakt van allerlei tools om het journalistieke werk te kunnen doen. Zo gebruikt bijna iedere redactie tegenwoordig Chartbeat of iets soortgelijks om realtime inzicht te krijgen in het bezoek van de website/app en het CMS en redactiesysteem dat wordt gebruikt kun je ook als een tool zien. Het probleem is echter dat er vooral veel wordt geklaagd over deze tools, omdat ze qua UX niet goed zijn afgestemd op hoe een redactie werkt.
Daarnaast ligt er een ongelofelijk grote kans om een de dagelijkse werkzaamheden van journalisten simpeler te maken met kleinere tools. Alleen wat ik uit de praktijk weet, is dat er vaak geen budget is om een betaalde tool aan te schaffen (of er moet eerst uitgebreid over vergaderd worden) en zelfs iets bouwen is vaak al helemaal geen optie. Dat terwijl het juiste gereedschap ervoor zorgt dat het werk beter en effeciënter kan worden gedaan.
Wachtwoordmanager en CRM-systeem
Met een wachtwoordmanager van de zaak kunnen je medewerkers ook hun eigen wachtwoorden veilig opslaan Deel deze quoteEen concreet voorbeeld: op veel online redacties zwerven documenten of mails met de wachtwoorden voor allerhande accounts rond. Onhandig en niet echt veilig. Niet onregelmatig gaat het ook nog eens om onveilige wachtwoorden die worden hergebruikt voor meerdere accounts, omdat het anders niet werkbaar is voor de redactie. Dat terwijl er tegenwoordig wachtwoordmanagers zijn met teamfunctionaliteiten, zodat je makkelijke en veilig wachtwoorden kunt delen. Tegelijkertijd kunnen je medewerkers dan ook hun eigen wachtwoorden veilig opslaan, wat natuurlijk mooi meegenomen is.