Renault heeft tijdens de Shanghai Motor Show de Formule 1-auto van de toekomst onthuld. Voor het ontwerp van de R.S. 2027 Vision werkte het designteam van Renault samen met Renault Sport Racing. Samen bedachten ze hoe hun auto in de Formule 1 er over 10 jaar oud zou kunnen zien.
Daarbij is er niet alleen vooruit, maar ook teruggekeken. In de conceptauto zitten een aantal elementen van de eerste Formule 1-auto van Renault, de RS01 uit 1977, zoals een V6 turbomotor, de lage achtervleugel die toen nog de norm was en de kleuren. Al wijkt hij ook flink af, want waar de auto uit ’77 nog erg bol was komt de hoogte van de auto over 10 jaar nauwelijks boven de wielen uit.
Gesloten cockpit
Ook is de cockpit volgens de creatieve geesten van Renault niet meer open. De gesloten cockpit beschermd de coureur beter van vuil, rubber en andere rondvliegende voorwerpen. Ook moet de kap vuur en schokken kunnen weerstaan. Binnen de cockpit worden onderdelen 3D-geprint, met delen die nog verder aangepast zijn op het lichaam van de coureur dan nu al het geval is.
Volgens dit concept zouden de prestaties van de auto ook beter zichtbaar zijn voor het publiek. Nu moet je het hebben van de statistieken die Olav Mol doorgeeft, of de cijfers die in beeld verschijnen. Volgens Renault kan je dat straks allemaal aflezen op de auto zelf. In de wielen zit LED-verlichting die informatie toont over de positie in het veld en de resterende energiereserves.
5 keer krachtiger
Het conceptmodel weegt slechts 600 kilo en levert 1340 pk. Hij heeft vierwielaandrijving en er wordt met alle wielen gestuurd. Een kleine verbrandingsmotor zorgt daarbij samen met een batterijsysteem voor de aandrijving die 5 keer krachtiger is dan in de huidige auto’s.