Numrush

Replika maakt ’emotionele’ kunstmatige intelligentie open source

Replika, een bedrijf dat een kunstmatige intelligentie heeft ontwikkeld die moet dienen als vriend, heeft zijn onderliggende code open source gemaakt. Daarmee wil het bedrijf dat chatbots een meer emotionele kant krijgen, in plaats van de functionele kant die normaal gesproken centraal staat.

Huidige kunstmatige intelligentie voor gesprekken richt zich vooral op het beantwoorden van vragen of het uitvoeren van taken, bijvoorbeeld door te zeggen hoe laat het is of door een wekker te zetten. Replika, een chatbot die in maart 2017 werd gelanceerd, is bedoeld als kunstmatige ‘vriend’ waar je simpelweg een gesprek mee kunt voeren en uiteindelijk een band mee moet opbouwen.

Gebruikers die met Replika in gesprek gaan, gebruiken de chatbot niet zoals een Siri of Google Assistant, zegt Replika-oprichter Eugenia Kuyda tegen Wired. In plaats daarvan praten de gebruikers met Replika over hun gevoelens.

Door Replika open source te maken, hoopt Kuyda dat chatbots een emotionele kant laten zien. Desondanks staat de de emotionele chatbot als technologie nog in de kinderschoenen, ook bij dit bedrijf. De bot geeft soms vage antwoorden, wat bij collega Lisa, die uitgebreid schreef over Replika, soms leidde tot cynische reacties.

Toch ziet Kuyda genoeg ruimte om emoties toe te voegen aan chatbots, zegt ze tegen Wired. “Ik vrees dat grote techbedrijven de emotionele behoeften van mensen over het hoofd zien. We leven in een wereld waarin iedereen verbonden is, maar niemand een connectie voelt. Er is enorm veel ruimte voor producten die dat gat vullen.”