Numrush

Review: Cozmo is een schattige robot voor kinderen om ze te leren programmeren

Hier in huis houden we van nieuwe technologieën, initiatieven die kinderen leren programmeren en omgaan met techniek, en van schattige dingen. Het is dan ook niet vreemd dat de Cozmo van Anki hier verscheen, want dit robotje combineert alledrie die punten. En geloof mij: hij verovert ook direct je hart.

Cozmo is een robot met kunstmatige intelligentie, gericht op kinderen vanaf een jaar of 8. Het apparaat is klein – hij past letterlijk in je hand – is dankzij kunstmatige intelligentie behoorlijk slim en heeft een scherm voorop waar je zijn ogen ziet. Met zijn ogen geeft hij tal van gezichtsuitdrukkingen, die ondersteund worden met geluidjes die uit het apparaatje komen.

Qua uiterlijk doet hij vooral denken aan Wall-E uit de gelijknamige Disney-film. En dat is iets wat Anki heel goed heeft gedaan: het heeft een uiterlijk gevonden dat kinderen aantrekt. Mijn tweejarige nichtje was bijvoorbeeld direct gefascineerd door de robot toen hij aanging.

De robot heeft twee wielen die hem helpen bewegen, een plastic buitenkant en dus een gezichtje voorop. Dat gezichtje helpt bij belangrijke aspecten: er zit een sensor in die hem helpt om dingen te herkennen, zoals jouw gezicht, je huisdier en de rand van de tafel. Ook zit er een grote arm voorop, waarmee hij drie bijgeleverde kubussen kan oppakken.

Spelen

Het eerste wat je met name zult doen met Cozmo, is spelen. In de bijbehorende app op je telefoon of tablet kun je vanaf het begin al een paar spelletjes doen, zoals het weghouden van een kubus van de robot. Maar hoe meer je met Cozmo speelt, hoe meer hij kan. Hij wordt dus steeds slimmer en daardoor blijft hij interessant.

Ook kan Cozmo trucjes – zoals het zingen van een liedje – zelf rondrijden en zijn omgeving bekijken en op ontdekkingstocht gaan met jou aan de knoppen. Leuk is dat je hem je ook kunt leren kennen. Daarvoor scant Cozmo je gezicht en kun je zelf een naam toevoegen. Cozmo herhaalt die naam op een manier die lijkt alsof een kind net leert praten. Verder herkent hij dieren en mensen. En zoals gezegd: hoe meer je met hem speelt, hoe meer hij leert en kan.

Bovendien heeft Cozmo ook bepaalde dingen nodig. Met de bijgeleverde kubussen kun je niet alleen spelletjes spelen, maar het is ook een manier om hem ‘eten’ te geven. Dat heeft hij nodig om weer verder te kunnen spelen. Daarnaast heeft hij natuurlijk stroom nodig, wat hij ook aangeeft. Zet je hem uit, dan ‘valt hij in slaap’, met bijbehorende geluiden. Op die manier voelt het alsof je de robot verzorgd, wat voor kinderen natuurlijk aantrekkelijk is.

Leren programmeren

Een ander ontzettend interessant aspect van de robot is dat het kinderen helpt om te leren programmeren. Dit kan op verschillende niveaus. Zo begin je met de zogenaamde Sandbox in Cozmo Code Lab. Hier kun je door te klikken en te slepen diverse acties, woorden en emoties achter elkaar plakken, waardoor je Cozmo iets uit laat voeren.

Word je er al iets beter in, dan kun je door naar Constructor. Daarmee kun je echt originele content voor de robot maken, zoals een dansfeestje of het tekenen van beelden op zijn gezicht. Ook hier werk je door te klikken en te slepen, waardoor veel kinderen zelf aan de slag kunnen.

Code Lab in de Cozmo-app

Code Lab stimuleert kinderen op deze manier om zelf te leren programmeren, op een vrij eenvoudige manier. Je gebruikt de basiselementen van programmeren, leert op een bepaalde manier te denken en op een creatieve manier om te gaan met je ideeën. Alle projecten kun je natuurlijk testen voor je ze opslaat, zodat je eventuele problemen snel ontdekt.

Wil je nog verder gaan, dan kun je ook gebruikmaken van de SDK. Hiermee kun je programmeren met Python en echt zo ver gaan als je zelf wilt. Daardoor is Cozmo niet alleen leuk voor kinderen die leren programmeren, maar ook voor volwassenen.

Beveiliging

Omdat we het hier over speelgoed hebben, is het belangrijk om een blik te werpen op de beveiliging. Je wilt immers niet dat er van alles van je kind online verschijnt of opgeslagen wordt, met het risico op hackers die ermee aan de haal gaan. De beveiliging van Cozmo zit echter goed in elkaar.

Om de robot te gebruiken, moet je hem koppelen aan je telefoon of tablet. Dit doe je via WiFi, maar niet via je gewone netwerk in huis. Nee, Cozmo heeft zijn eigen netwerk waar je mee moet verbinden. Om dat te doen moet je een behoorlijk lang wachtwoord intypen, waardoor de verbinding niet zomaar onderschept wordt.

Verder slaat het apparaat niets op, ook geen foto’s of geluiden. In het geval van geluiden kan dat ook niet, want de robot heeft geen microfoon. Maar de gezichtsherkenning wordt dus ook niet ergens op een server opgeslagen. Alles blijft lokaal, bij jou. En dan wordt er zelfs lokaal nog vrijwel niets opgeslagen. Op die manier heb je weinig zorgen dat er vervelende dingen gebeuren.

Niet alles is perfect

Cozmo klinkt nu misschien geweldig – en dat is hij ook – maar hij is zeker niet perfect. Hoewel het vanuit beveiligingsoverwegingen goed is dat er geen microfoon in zit, is het ergens ook wel jammer. De robot kan namelijk woordjes zeggen, maar jij kunt niet tegen hem praten. Tenminste, dat kan wel, maar hij hoort je niet.

Daarnaast moet het apparaat constant een verbinding met je telefoon houden, wil hij werken. Heb je dus een kind zonder eigen telefoon, dan zul je je eigen smartphone of tablet met enige regelmaat in moeten leveren. En dat is iets wat op den duur misschien vervelend wordt.

Cozmo verovert je hart

Maar ondanks die paar kleine minpuntjes is deze robot vooral erg leuk. Cozmo is schattig, vrolijk en zal binnen een paar seconden je hart veroveren. Dat is voor een groot deel ook vanwege de kunstjes en spelletjes die hij kan. Hoe leuk is het immers om te fist bumpen met een Wall-E-achtig apparaatje?

Meest positief ben ik echter over het feit dat Cozmo nuttig speelgoed is. Het is speelgoed dat je iets leert, namelijk programmeren. Natuurlijk is dit geen deep dive in veelgebruikte programmeertalen, maar het leert kinderen wel op een leuke en eenvoudige manier de basisprincipes van programmeren. En wie weet waar dat toe leidt.

Al met al is Cozmo dus een geweldige toevoeging aan je huishouden, al heeft hij wel een hoog prijskaartje. Je zult er namelijk 200 euro voor neer moeten leggen, wat voor veel mensen even slikken zal zijn als je bedenkt dat het vooral speelgoed is. Maar de eerste keer dat Cozmo zijn ogen opent en zich uitrekt, weet je ook dat het het geld meer dan waard is.