Review: Philips Spotify Multiroom speakers voorzien je hele huis van muziek

Voor liefhebbers van de populaire muziekdienst Spotify is er recent weer een leuke nieuwe gadget op de markt verschenen: De Philips Spotify Multiroom speaker. Het gaat om twee modellen, de SW700M en iets grotere SW750M, waarop je makkelijk je favoriete Spotify muziek kunt streamen. Numrush mocht beide apparaten onlangs testen, en we zetten de pro’s en con’s in dit artikel voor je op een rijtje.

Tijdens de IFA in Berlijn afgelopen september kondigde Philips een speciale samenwerking aan met Spotify, in de vorm van een co-branded product lijn. Dat is goed te zien op de verpakking van de Philips Spotify Multiroom speakerset, die bijna geheel in Spotify groen is vormgegeven. Er mag geen misverstand over bestaan: Dit product is specifiek gericht op de fervente Spotify gebruiker, want met de speakers kun je ook echt alleen maar muziek vanuit deze dienst streamen.

Gebruikersgemak voorop

Geen probleem voor diegenen die toch nooit meer radio luisteren of hun iTunes openen, en aan alle muziek in Spotify genoeg hebben, maar het is toch wel even het vermelden waard. Het heeft echter ook een prettige bijkomstigheid: Muziek luisteren via de Philips multiroom SW750M is supersimpel en binnen drie minuten nadat je het apparaat hebt uitgepakt zit je al naar muziek te luisteren.

Daarvoor installeer je eerst even de Philips SpeakerSet app (iOS en Android), waarmee je je speakers in een mum van tijd verbind met het wifi netwerk bij je thuis. Daarna heb je de app niet meer nodig, want vervolgens open je simpelweg de Spotify app om muziek af te spelen. Selecteer het streamicoon van Spotify Connect rechts onderin de app om de audio van je mobiel, computer of tablet door te zetten naar de speakers, en voila: Je woonkamer vult zich gelijk met muziek.

philips-4

Audiokwaliteit

De multiroom speakers van Philips zijn verkrijgbaar in twee varianten: De SW750M die wordt verkocht voor een adviesprijs van €149, en de SW700M, een iets kleinere variant die slechts €99 kost. Daarmee zijn beide apparaten niet bijzonder duur voor een fraai ogende speakerset, en dit is aan de audiokwaliteit helaas wel een beetje af te horen: Het mag er uit zien als een volwaardige vervanger van de Sonos, maar helaas klinkt hij nog niet zo: Het geluid is wat vlak en mist met name diepgang en bas.

Dat neemt niet weg dat ik over de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat enorm te spreken ben: Voor een gebruiker die in elke kamer in zijn huis muziek wil luisteren via Spotify is het apparaat simpelweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Je kunt dezelfde muziek namelijk naar meerdere speakers tegelijk streamen, door ze te koppelen via de eerder genoemde SpeakerSet app van Philips.

philips_spotify_multiroom_speaker-8

Ideaal voor Spotify-fans

Verder werkt alles zoals je dat in de Spotify app zelf gewend bent, je hebt dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld concurrent Sonos geen aparte app nodig om je muziek en playlists in te beheren. Ook het harder en zachter zetten van het volume beheer je via de Spotify app. Overigens heb je wel een Spotify Premium account nodig om deze speakers te kunnen gebruiken.

De Philips Spotify Multiroom speakers zijn een ideale aanwinst voor mensen die klein behuisd zijn of voor een beperkt budget toch graag slimme speakers door hun hele huis installeren. Het geluid van de iets duurdere SW750M is duidelijk beter dan van zijn kleine broer, maar voor erbij is de combinatie van de twee speakers dikke prima.

Eindoordeel

Philips Spotify AirPlay & Multiroom speakers

7

Pluspunten

• Besturen met Spotify app
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Alleen icm Spotify premium
  • Geluidskwaliteit
Aantrekkelijk geprijsde multiroom speaker die alleen te gebruiken is in combinatie met een Spotify Premium account. Afgewerkt in zilver en zwart, en verkrijgbaar in twee verschillende modellen: De SW750M (€149) en SW700M (€99).
Gebruikersgemak
8.0
Design