RioRadar herkent sporters in video’s Olympische Spelen

We zitten middenin de Olympische Spelen, wat voor veel mensen betekent dat ze vastgekluisterd zitten aan de televisie. Logisch, want het volgen van je favoriete sporters is natuurlijk erg leuk. Nadeel is echter dat er veel, heel veel wedstrijden zijn en nog véél meer sporters. De initiatiefnemers van RioRadar hebben echter een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee video’s eenvoudig doorzoekbaar zijn, zodat je altijd op de hoogte bent van je favoriete sporter.

Op RioRadar worden alle Nederlandse sporters die op de Olympische Spelen actief zijn gevolgd. Dit doen ze door middel van gezichtsherkenning in bewegend beeld, spraakherkenning, logoherkenning en ondertitelherkenning. De combinatie hiervan zorgt ervoor dat alle video’s eenvoudig te doorzoeken zijn. Op de website van RioRadar kun je nu zien precies hoeveel tijd een sporter in de media gehad heeft. Yuri van Gelder staat -niet geheel verrassend- op dit moment bovenaan die lijst.

Op de website van RioRadar, een initiatief van Media Distillery, TNO, VicarVision en SpraakLab, zijn geen beelden van de spelers te zien. De rechten daarvoor liggen namelijk bij de NOS. Wel is er een lijst met sporters die het meeste in de media zijn gekomen en de mogelijkheid om zelf te zoeken naar een sporter. De video’s die gebruikt werden voor de analyses komen van de NOS-site.

RioRadar

Breed inzetbaar

Hoewel dit project specifiek bedoeld is voor de Olympische Spelen, is het breed inzetbaar. Het wordt namelijk eenvoudiger om audio en video online te doorzoeken, net als we van het internet gewend zijn. “Met ons platform willen we het mogelijk maken om televisiebeelden, online video’s of ander videomateriaal te kunnen doorzoeken op spraak, tekst, logo’s, gezichten, en in de toekomst andere objecten, zoals men gewend is van zoeken op internet”, vertelt Roland Sars, CEO van Media Distillery.

De techniek wordt overigens al gebruikt, namelijk binnen de zoekmachine Audio Zoeken op de website van BNR Nieuwsradio. Daarmee worden direct de twee doelgroepen van de technologie aangesneden: de mediasector, maar ook de individuele internetgebruiker. Hoe prettig is het bijvoorbeeld om die ene wedstrijd van Dafne Schippers op te zoeken, zonder dat je daar al teveel moeite voor hoeft te doen?

Toekomst

In de toekomst zien wij dan ook een zoekmachine voor ons waarin iedereen eenvoudig kan zoeken naar een video- of audiofragment, met hetzelfde gemak als het zoeken naar een plaatje op Google. Nadeel is natuurlijk wel dat de content hier wel voor beschikbaar moet zijn. En of een bedrijf als NOS of RTL zijn beelden hiervoor beschikbaar wil stellen, is natuurlijk maar de vraag. Aan de andere kant kan deze technologie wel meer kijkers trekken op hun website, dus voordelen zijn er zeker.

RioRadar is momenteel alleen nog beschikbaar als bètaversie. Wanneer en waar de techniek later ingezet wordt is helaas niet bekend. Dus wat de toekomst er precies van is, is nog even afwachten. Maar wij kunnen ons voorstellen dat diverse media het in gaan zetten om het zoeken naar beelden en geluiden gemakkelijker te maken voor hun gebruikers.

De gebruikersinterface is overigens open-source beschikbaar op GitLab.