Robert Scoble ziet een gouden toekomst voor virtual reality, en dit is waarom

Robert Scoble ademt technologie: als futurist heeft hij gewerkt voor Microsoft en heeft hij gevlogt voor onder meer Fast Company. Na een carriere als startup liaison bij Rackspace is hij nu beland bij UploadVR: Een platform voor virtual reality-videocontent. Want als futurist weet Scoble één ding zeker: virtual reality en augmented reality zijn de toekomst.

In zijn talk op de op de elfde editie van The Next Web-conferentie sprak hij zijn bewondering uit over nieuwe startups als Magic Leap en Meta: twee bedrijven die bezig zijn de grenzen tussen realiteit en virtueel te vervagen. Beide projecten werken aan een bril die een virtuele laag over de werkelijkheid projecteren (zogenaamd mixed reality).

Volgens Robert Scoble zijn dit soort bedrijven niet persé bezig met een nieuwe vorm van media, maar werken ze eigenhandig aan een nieuwe interface. Waar je lang geleden alles nog commandline moest intypen in een DOS-venster, evolueerde dat systeem in een grafische interface. Sinds de iPhone gebruiken we dagelijks touch-interfaces en in de toekomst worden dat virtuele interfaces: waar je je lichaam en vooral je ogen gebruikt om te navigeren.

Elke ontwikkeling op het gebied van interfaces heeft ervoor gezorgd dat sommige bedrijven naar de top stijgen, terwijl anderen achterblijven. Als voorbeeld haalt Scoble het bekende voorbeeld van Nokia en Blackberry nog maar eens aan: Twee bedrijven die aan het kortste eind trokken toen de touch-interface populair werd.

TNW Day One - Image ©Dan Taylor/Heisenberg Media.

TNW Day One - Image ©Dan Taylor/Heisenberg Media.

Foto: Dan Taylor

Wat volgens Scoble belangrijk is in de ontwikkeling van deze vierde generatie interface (mixed reality) is de technologie om je omgeving te ‘mappen’ en te begrijpen. Dit is essentieel om het virtuele met de realiteit te combineren. Daarom vindt hij projecten zoals Google Tango zo belangrijk. Google laat zien dat je met relatief normale hardware een omgeving kunt visualiseren en deze kunt gebruiken in grotere digitale context.

Ondanks dat de Amerikaan kundig uitlegt wat je onder meer kunt doen in mixed reality — nieuwe meubels kopen zou zomaar een stuk plezieriger kunnen worden — is het onduidelijk waarom deze ontwikkeling een goede is. Hij heeft ongetwijfeld gelijk over de grote impact van VR/AR als interface: maar naast de voor-de-hand-liggende implementaties van de technologie is het onduidelijk hoe jij en ik gaan profiteren van deze nieuwe vorm van interactie met digitale systemen. Om daar meer duidelijk over te krijgen zullen we moeten wachten tot The Next Web-conferentie van volgend jaar.