Onze digitale (sport)sporen gevisualiseerd op een kaart

De afgelopen jaren wordt er gigantisch veel data geproduceerd. Volgens Ian Carrington, Mobile Advertising Sales Director van Google, is negentig procent van alle online data in de afgelopen twee jaar geproduceerd. Dit komt voornamelijk door de sterke toename in het gebruik van smartphones. Een enorme bron van data om informatie uit te halen zou je denken maar zoals al vaker geconcludeerd op Numrush en zoals Johan Voets al eerder schreef:

Data wordt pas slim op het moment dat deze op een slimme manier wordt uitgelezen en ingezet.

We kunnen dus pas wat met data op het moment dat het op een interessante manier aan elkaar geknoopt en geduid wordt.

Data analist Nathan Yau doet dit op interessante wijze. Geïnspireerd door het project Running Traces van Nikita Barsukov ging hij zelf aan de slag. Nikita Barsukov maakte een aantal visualisaties van steden op basis van openbare workouts uit de Endomondo app. Nathan Yau doet hetzelfde maar dan gebaseerd op data uit de app Runkeeper.

New-York1

New York

Met behulp van trainingsapps zoals Endomondo en Runkeeper  kun je je sportieve uitingen monitoren. Zo meten ze bijvoorbeeld hoe snel je gaat, welke afstand je aflegt en de route die je neemt. Vervolgens kun je deze informatie bekijken, vergelijken met eerdere workouts en ze online delen met je vrienden. De visualisaties die dit oplevert zijn echter alleen individueel te bekijken.

Barsukov en Yau zien er baat bij dit soort visualisaties samen te voegen om zo een overkoepelend beeld te krijgen van het sporten in de stad. Architecten en stadsplanners kunnen deze informatie dan gebruiken om de layout van de stad te verbeteren en instructeurs om nieuwe workouts te plannen. Wat opvalt aan de visualisaties – en wat niet erg verwonderlijk is – is dat mensen voornamelijk langs het water en door parken sporten en drukke wegen met veel verkeer juist vermijden.

London

Londen

Silke Klein Koerkamp schreef gisteren al over Christian Marc Schmidt, een kunstenaar die sociale interacties in de stad visualiseert. Net als Barsukov en Yau maakt deze kunstenaar een koppeling tussen geografie en digitale informatie:

Hoewel digitale informatie over het algemeen niet direct zichtbaar is, is geografie dat wel. Vandaag de dag zijn deze twee componenten steeds meer met elkaar verweven.

Ontwikkelingen zoals de Google Glass brengen het moment steeds dichterbij dat we dit soort visualisaties niet alleen zien via onze apparaten maar ook als augmented reality – als een extra laag – over de fysieke werkelijkheid. Als hardloper zou je dan bijvoorbeeld precies zien welke wegen populair zijn en welke je juist moet vermijden. Met het project van kunstenaar Schmidt in ons achterhoofd zou dat bovendien betekenen dat we overal in real-time tweets en Instagram foto’s zien verschijnen terwijl we navigeren door de stad.

Wat zou dit betekenen voor ons beeld van de stad? Is het een positieve ontwikkeling dat we steeds meer informatie toevoegen aan de wereld om ons heen?