Lees gratis RUSH magazine over technologie in de (top)sport

Vandaag publiceert Numrush de tweede editie van RUSH magazine, een gratis online magazine dat ditmaal stilstaat bij nieuwe technologie en big data in de (top)sport. Daarin konden we uiteraard niet om de wearable trend heen, maar we staan ook stil bij de volgende generatie wearables, de rol die big data nu al speelt in bijvoorbeeld het voetbal en lezen we hoe al deze innovaties leiden tot nieuwe businessmodellen voor sport en gezondheid.

Begin deze eeuw werd er met veel respect gesproken over de fitheid van de selectie van voetbalclub AC Milan. De ploeg kende een indrukwekkende blessurevrije periode en de spelers van de Italiaanse club leken in de eindfase van een wedstrijd vaak net dat tandje fitter.

Veel kenners verwezen naar Milanello, het legendarische trainingscomplex van de club, waar diverse artsen de fitheid van spelers constant analyseerden en persoonlijke trainingsschema’s ontwikkelden om de spelers optimaal te laten presteren. Een klassieker uit die lofzang is de bekentenis van David Beckham, die naar eigen zeggen een gaatje in zijn tand moest laten vullen om van zijn rugklachten af te komen.

Clarence Seedorf verwoordde het ooit eens door te stellen dat hij zich nu kon voorstellen hoe een Formule 1 auto zich moest voelen, met zoveel ‘monteurs’ aan zijn lijf.

F50_MICOACH_RT3

Vijftien jaar later is een groot deel van die kracht van Milanello al te koop voor de consument. Diverse activity trackers en analyse software maakt het voor ons allemaal mogelijk om onze prestaties te meten, te analyseren en te optimaliseren. Met een Fitbit en Runkeeper komt de gemiddelde hardloper al een heel eind, maar wat te denken van de actieve coaching van het miCoach-platform van adidas?

Dat betekent niet dat de innovatie in de topsport stil staat: slimme kleding en Virtual Reality zijn nú al geheime wapens waar de absolute top op terugvalt. Hoog tijd voor een overzicht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sport en technologie dus!

In de nieuwste editie van RUSH kijken we onder andere naar de toepassing van VR bij diverse voetbalclubs en spreken we met adidas over de toekomst van wearables in de sport. Lees de nieuwste editie van RUSH hier.