Slimme gezichtsreinigers en bluetooth tandenborstels

Marjolijn Kamphuis

Terwijl we dagelijks lezen over slimme huizen, zelfrijdende auto’s en strijkende robots, blijft een belangrijke productcategorie achter. Waar blijven de bluetooth tandenborstels en slimme krultangen?

Op Numrush schrijven we dagelijks over de impact van innovatie. Over zelfrijdende auto’s; slimme huizen; nanotechnologie; apps en wearables die ons leven gezonder, veiliger of efficiënter maken… Maar als er één productgroep is in de consumentenelectronica die tot dusver danig onderbelicht blijft in al die innovatieve ontwikkelingen dan zijn het wel de persoonlijke verzorgingsapparaten. Denk: Föhns, gezichtsreinigers, weegschalen, krultangen, epilatoren, scheerapparaten en andere beautydevices. Kortom, het ideale kerstcadeautje, maar dan net even een stukje slimmer.

Connected tandenborstels

Neem nu die goede oude tandenborstel. Sinds de introductie van elektrisch poetsen begin jaren ’90 hebben we de afgelopen twee decennia eigenlijk weinig innovatie meer gezien. Tja, de borsteltjes draaien dan weer rond, dan weer op en neer, maar op wat aanpassingen in de vorm, snelheid en kleur na is onze tandenborstel eigenlijk al jarenlang hetzelfde.

oral_b_smart_series_and_app_with_connectivity_webNiet helemaal waar, want de twee grote spelers op deze markt, Philips Sonicare en Oral-B zijn de afgelopen jaren wel degelijk met een aantal bijzondere innovaties op de proppen gekomen. Zo lanceerde laatstgenoemde vorig jaar de eerste ‘smart toothbrush’ met bluetooth connectivity. De Oral-B SmartSeries lijn is te koppelen met je smartphone waardoor je onder meer kunt zien hoe hard, lang en goed je je tanden poetst. Handig als je wel wat coaching kunt gebruiken, al kun je je afvragen hoeveel mensen de app daadwerkelijk openen tijdens het poetsen.

02-PFA8_distort

Slimmer is de aanpak van Philips, die vorig jaar een tandenpoets-app voor een hele specifieke doelgroep introduceerden: Kinderen! Met de Brush Busters app spelen jonge kids tijdens het poetsen van hun tanden een spelletje: Hoe langer en beter je poetst, hoe meer monsters je verslaat in de game. Zo wordt tandenpoetsen leuk, en zien ouders in de app ook gelijk hoe het met de mondhygiëne van hun kroost gesteld staat.

Ongezien je gezin en gezondheid monitoren

Schermafbeelding 2015-12-07 om 23.40.48Onder het kopje ‘parental monitoring’ zijn er overigens nog een aantal innovatieve producten te bedenken die niet op de kerstverlanglijst van jonge ouders mogen ontbreken. Drukbezette papa’s en mama’s bij wie de meet&weeg-inloop op het consultatiebureau er steevast bij in schiet, zullen blij zijn met deze babyweegschaal van Withings. Vooral tijdens zijn of haar eerste levensjaar prettige data om zelf te kunnen monitoren.

Schermafbeelding 2015-12-07 om 23.43.41

Kan je kind al staan, dan is de Withings wireless scale een logischer alternatief: Met deze connected weegschaal kun je voor al je gezinsleden een apart profiel aanmaken en in een app precies bijhouden hoe het gewicht van dit gezinslid zich ontwikkelt. Op basis van het gewicht herkent het apparaat zelf om welke gebruiker het gaat. Zo kun jij precies zien of je kinderen een beetje goed groeien, elke keer als ze zelf eens op de weegschaal zijn gaan staan. En voor jezelf is het natuurlijk ook prettig om terug te kunnen kijken wanneer je nu juist aankwam of afviel.

Ook handig: Deze slaapmonitor van HugOne, die niet alleen het slaapritme van al je familieleden bijhoudt, maar de kinderen ook een seintje geeft wanneer het bedtijd is, of de ouders wanneer een kind onverhoopt wakker wordt.

Een app maakt een apparaat vaak beter

Steeds vaker kopen we producten die ondersteund worden door een app, al dan niet via een Bluetooth of wifi-verbinding. Logisch, want dankzij een app kun je ineens veel meer uit één apparaat halen als gebruiker, zonder dat daarvoor op het apparaat allemaal extra toeters en bellen noodzakelijk zijn. De Oral-B SmartSeries toothbrush is daarvan een mooi voorbeeld: in de app kun je als gebruiker kiezen uit zes verschillende poetsstanden. Had de fabrikant die optie op het apparaat zelf geplaatst, had je je dood geërgerd aan de grote schakelaar met zes standen die na verloop van tijd onvermijdelijk stuk was gegaan als gevolg van slijtage.

Er zijn nog een aantal voordelen aan electronica met een app. Zo geeft het de producent van het desbetreffende apparaat de mogelijkheid om een consument te coachen in het gebruik van zijn of haar nieuwe product. Neem bijvoorbeeld de Airfryer van Philips: Een betrekkelijk nieuwe manier van koken die nog lang niet bij iedereen bekend is (in het kort: je kunt met apparaat gezond frituren met behulp van lucht).

Dankzij een Airfryer app waarin je allerlei recepten voor het apparaat terugvindt, worden nieuwe gebruikers direct op weg geholpen in het gebruik van hun apparaat en voorkom je dat het ding ongebruikt in de kast (of nog erger: Marktplaats) belandt.

screen568x568Philips zou voor veel andere fabrikanten van electronica het absolute schoolvoorbeeld moeten zijn van hoe een producent zijn klanten ondersteunt in (blijvend) gebruik ook na de aanschaf van het product. Het bedrijf heeft tientallen apps beschikbaar bij het overgrote deel van zijn consumentenproducten: de Philips grooming app bijvoorbeeld, helpt mannen bij het kiezen van het voor hun meest geschikte baardtype en legt ze uit hoe ze de stijl bij zichzelf realiseren in combinatie met een Philips scheerapparaat.

Schermafbeelding 2015-12-08 om 20.24.01Voor dames is er de Lumea IPL plus bijbehorende app, die op basis van je haarkleur en huidtype een persoonlijke ontharingsschema voor je opstelt en je herinnert aan een IPL-afspraak. Op die manier vergeet je het apparaat niet op het juiste moment te gebruiken, en behaal je ook echt het gewenste resultaat. Mijn verwachting voor 2016 is dan ook een flinke stijging in het aantal elektrische devices dat ondersteunt wordt door een app, waardoor je uiteindelijk meer waar voor je geld krijgt.

Persoonlijke verzorging wordt steeds persoonlijker

Als je er iets langer over nadenkt is het eigenlijk heel raar dat we allemaal dezelfde föhn, gezichtsreiniger of tandenborstel kopen. Niks zo verschillend als ieder individueel mens, dus waarom wordt er niet meer persoonlijke electronica ontwikkeld die te customizen valt precies naar onze wens?

Schermafbeelding 2015-12-08 om 20.33.40Wees getroost, de personalisering van onze beauty routine is aanstaande. Vorig jaar tijdens de CES waren alle ogen bijvoorbeeld gericht op dit kleine nieuwe apparaatje voor in de badkamer: Met de Oku kun je in luttele seconden thuis een huidanalyse uitvoeren die je adviseert hoe je je gezicht het beste kunt behandelen.

Schermafbeelding 2015-12-08 om 20.34.53In het verlengde daarvan lanceerde Philips dit najaar een speciale editie van de VisaPure gezichtsreiniger: Consumenten kunnen bij de (Duitse) filialen van Douglas een gratis huidanalyse laten uitvoeren waarna een persoonlijk skincareprofiel wordt opgesteld. Deze data wordt middels een RFID-chip op een VisaPure borsteltje geladen en meegegeven aan de klant. Wanneer zij deze op haar gezichtsreiniger plaatst, werkt het apparaat een bewegingsprogramma af dat precies is afgestemd op de huid van de gebruiker.

Uber voor personal care

Goed, de eerste aanzet lijkt dus gemaakt als het gaat om innovatievere verzorgingsproducten. Maar op echt grote innovaties zullen we zeker nog een jaartje moeten wachten. Wordt 2016 het jaar waarin we de eerste Uber voor personal care gaan zien? Een maandelijks abonnement op scheermesjes, tandenborstels of andere verzorgingsproducten bijvoorbeeld? Een knop voor in de badkamer om in één druk nieuw wasmiddel te bestellen?

Niet minder interessant wordt het om in de toekomst steeds meer data van jezelf inzichtelijk te hebben: hoe vaak poets ik mijn tanden, föhn (en dus was) ik mijn haar en hoe reageert mijn huid op verschillende verzorgingsproducten? Wie al deze gegevens straks weet kan zijn dagelijkse boodschappen in de toekomst automatiseren, en betere keuzes maken ten aanzien van bijvoorbeeld personal styling, make up en andere beautyproducten.

Er valt dus nog genoeg te innoveren, op gebied van persoonlijke verzorgingsproducten. Tot die tijd zijn we al een aardig eind op weg met een gezichtsreiniger die valt af te stemmen op ons huidtype en een tandenborstel waaraan onze kinderen ongekend plezier beleven.

Auteur

Marjolijn is creative director bij OK GO en co-founder / uitgever van Vance, Numrush, Dutchcowgirls en Foodzy. Op Numrush schrijft ze met name over de toekomst van media, consumer electronics, business, sport en Formule 1.

Met dank aan

Lees onze kerstspecial met daarin alle trends voor 2016, én de slimste kerstcadeaus!