Bronnen die aan Rusland gelinkt zijn, probeerden via sociale media de Europese verkiezingen te beïnvloeden. Dat stelt een nieuw rapport over desinformatie van de Europese Commissie, meldt The Verge.
Volgens het rapport veranderen de tactieken van dergelijke actoren, nu diverse landen en online platformen maatregelen nemen om desinformatie tegen te gaan. Waar ze eerder kozen voor grootschalige operaties op digitale platformen, lijken de bronnen nu te kiezen voor kleinschaligere, lokalere operaties die moeilijker zijn om te detecteren.
Er is nu dan ook geen specifieke poging voor meerdere landen geweest die zich specifiek op de Europese verkiezingen richtte. Maar wel is er bewijs gevonden dat “doorlopende en onafgebroken desinformatie-activiteiten door Russische bronnen onthulde, gericht op het verminderen van de opkomst en het beïnvloeden van de stemvoorkeur”.
Het ging dan bijvoorbeeld om informatie die stelde dat de EU helemaal niet legitiem is. Daarnaast werden onderwerpen als immigratie aangesneden, waarbij de brand in de Notre Dame gebruikt werd om de “vermeende achteruitgang van de westerse en christelijke waarden in de EU te illustreren”.
Betere aanpak nepnieuws
Het rapport, dat een update is over wat de EU doet om desinformatie aan te pakken, stelt verder dat het wat vooruitgang gemaakt heeft in het verminderen van malafide campagnes. Zo heeft het werk met een task force vooruitgang geboekt, en houdt werk met tech-bedrijven nepnieuws ook beter tegen. Veel van de pogingen van actoren om de Europese verkiezingen te beïnvloeden zouden succesvol zijn tegengehouden.
Dat terwijl het aantal zaken van desinformatie die aan Russische bronnen gelinkt zijn, tussen 2018 en 2019 verdubbeld zijn. In januari 2018 waren dat er nog 430, een jaar later waren het er duizend. Natuurlijk deden ook andere externe actoren mee aan de campagnes, naast Rusland.