Toen Samsung vorige week zondag de Galaxy S7 aankondigde, was virtual reality een belangrijk onderdeel van de presentatie. En rond de promotie van het nieuwe toestel heeft Samsung een popup-winkel geopend in Amsterdam, waar mensen niet alleen het toestel kunnen zien, maar vooral de Gear VR, waar je het toestel in kunt stoppen, kunnen ervaren.
Samsung lijkt zich te willen positioneren als een belangrijke speler op de virtual reality-markt. Met een relatief goedkoop product, dat toegankelijker is dan de dure Oculus Rift en HTC Vive. “Je krijgt op deze manier de massa aan virtual reality”, zegt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung in Nederland.
Cardboard
Het schoolvoorbeeld van de massa in aanraking brengen met virtual reality is natuurlijk Google met zijn Cardboard. “Een Cardboard is een makkelijke instap om virtual reality een keer te proberen, maar wij brengen de ervaring weer een stuk verder”, zegt Van Walt Meijer daarover. “Ik durf wel te stellen dat wij de aanjager zijn van virtual reality. We maken het voor een heleboel mensen toegankelijk, want het is niet duur. Natuurlijk heb je wel een Samsung Galaxy S6, S7 of Note-toestel nodig. Maar als je daarvoor kiest, heb je een toegankelijke virtual reality-oplossing.”
En om de bril nog toegankelijker te maken geeft Samsung hem gratis weg aan iedereen die de Galaxy S7 of Galaxy S7 Edge vooruitbestelt. Exacte cijfers wil de marketingmanager niet noemen, maar hij denkt dat deze actie zeker gaat bijdragen om virtual reality verder de markt op te krijgen. “We zijn erg tevreden over de pre-ordercijfers van de S7 in vergelijking met die van de S6. Ik denk dat we een groot aantal mensen heel blij gaan maken met een VR-bril.”
Content
Een grote uitdaging daarbij is uiteraard de content. Je kunt wel iedereen een gratis VR-bril geven, maar mensen moeten vervolgens wel een reden hebben om deze ook te gebruiken. “Je moet gave content beschikbaar hebben om er voor te zorgen dat mensen de bril blijven gebruiken.”
Samsung kiest er daarom bewust voor om zelf content te produceren. “Het is belangrijk dat er goede content is, dus wij hebben daar ook een rol in”, zegt Van Walt Meijer. “Met Oud & Nieuw gaven Sunnery James en Ryan Marciano een optreden in Brazilië. Dat hebben we in 360 graden opgenomen. Daarmee stellen we mensen in staat dingen te beleven waar ze normaal gesproken niet zo snel in aanraking mee komen.”
Maar een grote contentproducent wordt Samsung niet. “Als je de snelheid ziet waarmee er nu content wordt geproduceerd dan is wat wij doen minimaal. Wat ik wel wil, is dat er lokale, relevante content wordt ontwikkeld. Het optreden van Sunnery James en Ryan Marciano is er één van, maar we kijken ook naar bijvoorbeeld naar Noorderslag. Daar hebben we dingen opgenomen die we binnenkort gaan releasen.”
Samsung ziet dat er in de markt inmiddels heel veel bedrijven gestart zijn met het maken van professionele content. “En met de Gear 360-camera die we hebben geïntroduceerd, kunnen mensen zelf content maken. We maken de mogelijkheid virtual reality-content te creëren voor iedereen toegankelijk.”
Een nadeel is wel dat dat beeld niet stereoscopisch is, zoals we eerder al uitlegden in artikel. Dus de beleving van video’s die je met de Gear 360 maakt, is niet helemaal hetzelfde als die van professionele content. “Als je kijkt naar de grote professionele producties, dan heb je een nog betere camera nodig, zoals onze Project Beyond Camera, die bestaat uit 16 camera’s.”
Gaat de 360º-camera voor consumenten in de toekomst in onze smartphone worden gebouwd? “Dat zouden ze op ons hoofdkantoor verder door moeten ontwikkelen, maar ik sluit het niet uit.”
Toekomstplannen
De grote vraag is natuurlijk wat Samsungs toekomstplannen voor virtual reality zijn. Komt er bijvoorbeeld ook een dedicated bril waarvoor je niet nog een smartphone nodig hebt? “We willen juist een hele goede oplossing bieden voor mobiel en daarom kiezen we voor een bril die werkt in combinatie met onze eigen toestellen. Voor mensen die geen Samsung-telefoon hebben, adviseren dan toch een Samsung-telefoon, vanwege het goede scherm dat daarin zit.”
Dat betekent overigens niet dat je voor iedere Samsung-telefoon die je in de toekomst koopt, een nieuwe VR-bril nodig hebt. “Je ziet dat we de bril voor de S6 en de S7 hetzelfde hebben gehouden en dat we de S7 ook nog niet dusdanig hebben veranderd waardoor je nieuwe accessoires erbij moet kopen.”
En hoe zit het met de concurrentie? Op het Mobile World Congress kwamen verschillende fabrikanten met een eigen mobiele VR-bril. “Samsung onderscheidt zich met de schermkwaliteit van andere fabrikanten. En de ontwikkeling staat bij ons ook niet stil, dus we zullen de techniek verder ontwikkelen”, is het antwoord van Van Walt Meijer hierop.
En concurrent Samsung ook met de Oculus Rift en HTC Vive? “Ik denk dat je moet kijken waar een VR-bril voor gebruikt wordt. En voor bepaalde niche-toepassingen heb je brillen die je aansluit op een computer nodig. Ik denk dat wij een veel breder segment aanboren. Wij willen de techniek toepasbaar maken voor een hoop mensen.”