Luchthaven Schiphol gaat bedrijfsgegevens delen via een eigen API-platform, zodat ontwikkelaars aan de slag kunnen met nieuwe apps en websites rondom deze informatie, zo meldt technisch directeur Albert van Veen in Emerce Magazine.
Van Veen noemt het een noodzakelijke stap om Schiphol verder te ontwikkelen en de luchthaven van de toekomst te bouwen. Hij volgt dan ook graag het voorbeeld van de NS, het KNMI en recentelijk de NPO. Ook zij gaven bedrijfsgegevens vrij, zodat externe ontwikkelaars interessante applicaties kunnen ontwikkelen. In het geval van de NS leverde dat apps op die je de actuele reistijd kunnen vertellen, terwijl Buienradar met de gegevens van het KNMI ontwikkeld werd.
“Zie het API-managementplatform als een soort shop. Dat trekt vanzelf een stroom programmeurs”, aldus Van Veen. “Als wij de nieuwe digitale ontwikkelingen niet zelf oppakken bestaan veel bedrijven over een paar jaar niet meer. We kunnen de nieuwe Apples en Googles van deze wereld beleveren en moeten dat ook doen. Dit moet je niet bij Marketing leggen, want die begrijpen Techniek niet.”