Scholieren lijken wel de hele dag bezig te zijn met hun telefoon. Allerlei soorten social media, smartphone games… Zelfs tijdens schooltijd kunnen ze de telefoon niet wegleggen.
Maar helpt de telefoon ze, of werkt het ze tegen? Een onderzoek in Engeland laat zien dat scholieren beter presteren als ze op school geen toegang hebben tot hun telefoons. Op scholen met een telefoon-ban presteren 16-jarigen gemiddeld 6,41% beter.
Tijdens het onderzoek werden resultaten uit vier Engelse steden bekeken. De onderzoekers keken naar wanneer de telefoons werden verboden en hoe de scholieren voor en na het verbod scoorden.
A highly multipurpose technology, such as mobile phones, can have a negative impact on productivity through distraction.
Vooral leerlingen die van nature minder talent hebben voor studeren profiteren van zo’n telefoon-ban. Scholieren die lage cijfers haalden, scoorden na het verbod 14,23% beter op hun toetsen.
Volgens de onderzoekers komt de vooruitgang overeen met vijf extra dagen per schooljaar. Klinkt als een makkelijke keuze: vijf dagen extra naar school, of tijdens de lessen de telefoon aan de kant.