Alhoewel het dit jaar de 100e editie is van de Tour de France, lijkt het erop alsof er door de vele schandalen in de wielersport de afgelopen jaren een stuk minder aandacht is voor één van de sporthoogtepunten van het jaar. Sponsors haakten afgelopen jaar massaal af, en dat is ook terug te zien in het ontbreken van (gesponsorde) second screen apps en websites dit jaar.
Waar afgelopen twee jaar nog fraaie interactieve Tour de France dashboards en games voor de iPad en tablet verschenen van onder meer Skoda (Tour de Sofa) en de NOS, is het dit jaar beduidend minder gesteld met de real time analyse tools. Gelukkig pakte Google de handschoen op, en zo is er toch nog een vernieuwende manier om dit jaar de Tour de France te volgen, via Your Tour.
Your Tour is geen data analytics tool, maar een interessante datamashup van bestaande Google data omtrent een bepaalde etappe zoals Google+, YouTube, Google Maps en Streetview beelden. Elke dag is in Your Tour with Google elke laatst gereden etappe terug te zien in een compilatie van beelden uit deze verschillende diensten. De gebruiker scrollt zo door videobeelden, kaarten, foto’s en updates om de rit opnieuw te beleven.
Je kunt elke rit pas bekijken als deze verreden is. Wel kun je van de eerstkomende etappe al vast meer informatie vinden over bijvoorbeeld de route en omgeving. Op YourTourwithGoogle.com kun je zelf door alle tot nu toe verreden parcours scrollen.