Bij een goede virtual reality-ervaring is geluid minstens zo belangrijk als beeld. Bij het ondergaan van zo’n beleving hoort geluid dat jou overtuigt dat wat er gebeurt echt is. Zoals muziek je kan laten wegdromen, moet geluid je in virtual reality meenemen naar de virtuele wereld. Dat betekent dat ook geluid immersive moet zijn.
De Duitse fabrikant van geluidsapparatuur Sennheiser zag deze ontwikkeling van geluid al tien jaar geleden aankomen, zegt de CEO van het familiebedrijf, Andreas Sennheiser. “Destijds zagen we dat mono- en stereogeluid al ‘oud’ was”, zegt hij. “Daarom begonnen we met ons onderzoek naar immersive audiotechnolgie. Dat begon natuurlijk allemaal met films en 5.1 surround sound.” Daarbij komt het geluid van zes kanalen naar je toe, waardoor je het gevoel van onderdompeling al enigszins in een thuisbioscoop kunt ervaren.
“Maar dat was bij lange na niet genoeg”, zegt Uwe Cremering. Hij leidt het AMBEO-project, waarbij Sennheiser immersive audio onderzoekt. Eén van de beperkingen van 5.1 surround sound, was dat je als luisteraar stil moet blijven zitten om ondergedompeld te blijven. “We wilden iets beter. Daarom bleven we doorontwikkelen en testen. Nu zijn we op een punt gekomen waarop we kunnen zeggen dat 9.1 surround sound perfect is voor immersive audio. Als je meer speakers gaat toevoegen, is het verschil niet meer hoorbaar.” Met 9.1 surround sound kun je volgens Sennheiser door de kamer lopen en toch het gevoel van immersion ervaren.