Je bloed doneren: makkelijk en je redt levens. Toch maakt het aantal bloeddonaties een sterke daling mee in ontwikkelde landen. Zweden probeert met een nieuwe technologie het tekort aan bloed donaties tegen te gaan.
Zweden ziet dat er steeds minder bloed gedoneerd wordt, en dat maakt het redden van levens een stuk lastiger. Met hun nieuwe initiatief krijgt de bloed donor een automatisch bericht als hun bloed daadwerkelijk gebruikt is.
Door de donoren positieve feedback te geven over hoe zij hun medemens hebben geholpen met hun bloed, hoopt de service mensen aan te moedigen nogmaals te doneren.
Bloed donatie werd dankzij deze nieuwe technologie een hot item op sociale media. Zo krijgt dit onderwerp de benodigde visibiliteit en wordt het belang van bloed donatie onderwerp van gesprek.
Na het succes van deze dienst, zijn ook andere landen zich gaan richten op nieuwe manieren om bloed donatie aan het licht te brengen. Zo stortte de NHS Blood and Transplant service in Groot-Brittanië zich op straatborden. Zij haalden de letters ‘O’ en ‘A’ uit elk woord om de bloedtypes te representeren.
“While we can meet the needs of patients now, it’s important we strengthen the donor base for the future.”
-John Latham, Assistent-directeur van NHS
Sociale media en ludieke acties zoals de berichten service en straatborden-campagne, maken kenbaar hoe groot het probleem van bloed donaties is. Met sociale media proberen de bloedbanken op een snelle manier meer jonge donoren te bereiken voor stabiele bloedvoorzieningen in de toekomst.