Numrush

Siemens werkt aan Internet of Trains om je trein altijd op tijd te laten rijden

Treinen die nooit, maar dan ook echt nooit te laat komen. In Nederland krijg je daarop direct de reactie: “Ja, vast!” De bijnaam ‘Intercity Defect’ zegt hier immers al genoeg; een trein heeft wel eens vertraging. Siemens wil daar verandering in brengen met hun zogenaamde Internet of Trains, schrijft Forbes.

Siemens AG verkoopt in ruim zestig landen de infrastructuur voor het spoor. Daarmee is het een van de grootste aanbieders van deze infrastructuur ter wereld. Nu zegt het bedrijf dat ze aan de hand van Big Data, sensoren en voorspellende analyses een betrouwbaarheid van vrijwel 100 procent kunnen aanbieden. Met andere woorden: je trein komt vrijwel altijd op tijd.

Het bedrijf noemt dit dus het Internet of Trains, een speling op de term Internet of Things, waarmee we bedoelen dat allerlei objecten tegenwoordig met het internet en met elkaar verbonden kunnen worden. Het idee is dat het systeem aan de hand van sensoren allerlei zaken monitoren, waaronder de temperatuur van de motor en of er vibraties op het spoor zijn. Daarnaast maakt Internet of Trains gebruik van beelden buiten de treinen, data over hoe de systemen het doen en externe data over bijvoorbeeld het weer.

Drie doeleinden

Die data wordt vervolgens gebruikt voor drie doeleinden. Allereerst moet de beschikbaarheid van de trein verbeterd worden. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van wanneer er onderhoud nodig is en dit op het juiste moment plannen. Dan kun je er rekening mee houden en valt de trein niet opeens onderweg uit omdat er iets kapot is.

Ook kan het systeem gebruikt worden om efficiënter met energie om te gaan, wat positief is voor zowel het milieu als de portemonnee. Daarnaast is het mogelijk om te volgen of een trein wel is waar hij moet zijn en of een spoor leeg is. Daardoor kan de trein op een zo optimaal mogelijke snelheid rijden en dat bespaart weer energie.

Het laatste doeleinde is om zoveel mogelijk passagiers en vracht te vervoeren als mogelijk. Een trein moet dus niet half leeg zijn.

Positieve resultaten

De eerste resultaten zijn al positief. In Rusland werd het Internet of Trains vorig jaar geïntroduceerd en daar was vervolgens weinig vertraging. Ritjes van Moskou naar Sint Petersburg hadden maar negen keer vertraging, terwijl er zestien treinen per dag over dat spoor rijden. Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen.

De positieve resultaten maakt volgens Siemens ook dat meer mensen met de trein gaan. Gerhard Kreß, director of mobility data services bij Siemens, vertelt: “Omdat de treinen betrouwbaarder worden, worden andere vormen van transport minder gebruikt.”

Laten we hopen dat de NS dit ook te horen krijgt en de treinen hier binnenkort ook altijd op tijd rijden.