Simba: Een Britse techstartup die matrassen verkoopt via Facebook

Nina Bogosavac

Het kopen van een matras was ooit net zo treurig als het aanschaffen van een tweedehands auto, zegt Simba-oprichter James Cox.

Simba ken je ongetwijfeld als één van de personages uit The Lion King films. Maar misschien ook wel als matrassenmerk. De naam is sinds een jaar gekaapt door de jonge Britse startup Simba Sleep. Het concept: je nieuwe matras wordt vacuüm gezogen en in een doos thuisbezorgd, daarna slaap je vrijblijvend 100 dagen op het visco-elastisch traagschuimmatras. Van keuzestress is bij aankoop geen sprake: het matras komt maar in één soort, en dat is volgens mede-oprichter James Cox logischer dan je denkt.

Wij zien onszelf als een techbedrijf - James Cox, Simba“Wij zien onszelf als een techbedrijf“, zegt mede-oprichter James Cox (29) enkele weken nadat zijn bedrijf ook in Nederland is neergestreken met hun matrassen. Hun vernuftige manier van sales, marketing en productdesign is onvermijdelijk. Niets is namelijk zo onsexy als het aanschaffen van een matras, te vergelijken met de aankoop van een tweedehands auto, vindt hij.

“Het is een noodzakelijkheid, meer niet.” Cox spreekt van een enorm gat in de markt voor bedrijven en investeerders zoals hij die vanwege dat ‘suffe’ imago het ook eerst links liet liggen.

Waarde

Eén van de manieren waarop hij de matrassenbusiness nieuw elan geeft, is door zijn product te behandelen als elk ander product met sales-potentie: met waardigheid. Doorgaans is er teveel keus op het gebied van matrassen, zegt Cox. “Er hangen vaak kortingen aan waardoor we geen idee hebben of het product waar we voor kiezen nu goed is of niet. Als je nu een matras koopt van 2000 euro en hij was eerst 4000, dan denk je: ‘een koopje’. Maar het zegt niks over de waarde van het product.”

Daarnaast vindt de marketing van Simba grotendeels via internet plaats – op Facebook bijvoorbeeld. “We zijn net als Amazon: 90 procent van onze verkoop vindt online plaats.”

Slapen is gezond

Gek eigenlijk, vindt hij, dat we aan zo iets belangrijks als onze matras maar zo weinig aandacht aan schenken. Eenderde van ons leven brengen we horizontaal door, herinnert de website van Simba ons. Pas de laatste jaren is er volgens Cox ook daadwerkelijk aandacht voor het feit dat wie beter slaapt, beter uitgerust is en dus productiever en gezonder.

Een jaar geleden anticipeert Cox op die trend door zijn kennis als adviseur en oprichter van techbedrijven in te zetten in de matrassenmarkt. Cox is de acht jaar voor Simba investeerder en onder meer oprichter van het succesvolle Stonebridge Private Platform en JXC Ventures. De zakelijke kant van het ondernemen had hij dus al onder de knie. Maar de knowhow, was wat er mistte.

Als Cox mede-oprichter Andrew McClements (55) tegenkomt is het cirkeltje rond. McClements heeft op het moment van ontmoeting al zo’n 31 jaar matrassenervaring achter de rug. De Britse startup Simba is sindsdien met zo’n 20 miljoen pond omzet en 17,5 pond aan opgehaalde investeringen een enorm succes.

Levensecht probleem

“Ja, het succes van Simba is moeilijk bij te benen, zegt mede-oprichter Cox, die de switch maakte naar de matrassenindustrie. “Ik zocht naar een levensecht probleem om op te lossen. Er zijn veel nieuwe ondernemingen op dit moment waarbij de oprichters een probleem moeten creëren. En er zijn genoeg bedrijven die daarin in slagen. Ik geef echter de voorkeur aan dingen waarbij de behoefte en uitkomst tastbaar is.”

In het Swahili betekent Simba 'koning van slaap' - James Cox, SimbaOm het probleem op te lossen dat een matras ‘slechts’ als matras wordt gezien, springt hij daarom februari 2016 in op ons grotere bewustzijn van de voordelen van gezond leven. Korting is een taboe bij Simba. “In plaats daarvan maken we duidelijk wat de waarde van het product is. En dat doen we met wetenschap.”

Volgens Cox denken de meeste mensen namelijk de verkeerde dingen over matrassen. Om te beginnen, ‘kopen veel mensen een stevig matras omdat ze denken dat dat goed voor hen is.’ Dat is niet waar, zegt James. “Wat telt is de ondersteuning die de veringen geven en het comfort dat het schuim je biedt. Dus dat is waar we aan hebben gewerkt.”

Slaapstijl

Dat iedereen een unieke slaper is, lijkt buiten kijf. Maar daar heeft Cox – ooit gestopt met zijn studie aan Bristol University – maling aan. Op basis van een grootschalig onderzoek onder 10 miljoen mensen concludeert hij dat 95 procent van de populatie op één type matras past. Zijn key selling point hier: simpliciteit terugbrengen naar de slaapkamer, waar steeds meer bedrijven inmiddels staan te popelen om de bedruimte vullen.

Een greep uit een recensie: “Het Simba-matras is vele malen zachter dan het gemiddelde matras. Specifiek geschikt voor mensen die lichter slapen en op hun rug liggen. Het is stabiel, houdt zweet op een afstand en lijkt steady genoeg voor de komende paar jaar. Het enige nadeel: een gebrek aan handvatten zodat het super matras ook eens kan worden gekeerd.”

Brullend wezen

Dan resteert nog de vraag: waar komt de naam Simba vandaan? James: “Het is een dierenkoosnaampje voor mijn wederhelft. In het Swahili betekent het daarnaast ‘koning van slaap’. Dat past op meerdere levels bij ons product. Het is in ieder geval erg bedroom based.”