Sky investeert in virtual reality met eigen productiehuis

Het Britse televisienetwerk Sky zet met een eigen productiehuis in op virtual reality. De Sky VR Studio moet de komende maanden sport, films, nieuws en entertainment in VR gaan afleveren. Het bedrijf mikt op twintig producties voor het komende jaar.

De eerste producties worden morgen al gelanceerd. Het gaat om twee VR-films over de Formule 1-testritten in Barcelona. De camera, en dus de kijker, staat in de twee korte films op de pitstraat, in de garages en op de baan. Voor andere producties kijkt het bedrijf onder andere naar bokswedstrijden en de Tour de France.

De films worden gepubliceerd op Facebook en voor de Oculus Rift. Later dit jaar wil het bedrijf ook zijn eigen app lanceren, waarmee de video’s op elke smartphone in virtual reality te zien zullen zijn met bijvoorbeeld een Google Cardboard.

Het bedrijf is al langer geïnteresseerd in virtual reality. Zo investeerde het vorig jaar nog bijna een miljoen dollar in het virtual reality-bedrijf Jaunt. Aan de producties van Sky gaat onder andere Richard Nockles meewerken.

Dat Sky nu geld steekt in zijn eigen productiehuis kan veel betekenen voor de adoptie en ontwikkeling van virtual reality. Veel traditionele televisiepartijen experimenteren al met virtual reality, maar het medium moet op dit moment ook nog vooral uitgevonden worden. Met name sport, waar Sky zich nu erg op wil gaan richten, is qua productie nog een moeilijk ‘genre’ binnen virtual reality.