Slechts 11% van de mensen is bereid om te betalen voor online nieuws

Het was natuurlijk al langer bekend dat ‘online nieuws’ en ‘gratis’ praktisch met elkaar getrouwd zijn, maar nu is er ook een nieuw onderzoek verschenen dat die theorie onderbouwt. Volgens Reuters Insititute is slechts 11% van de internetgebruikers bereid om te betalen voor online content.

De cijfers zijn gebaseerd op een enquete in 10 landen onder ruim 18.000 respondenten. Het maakt de consumenten niet veel uit hoe de betaalde content wordt aangeboden zijn: Of dat nou losse artikelen en prepaid wallets zijn zoals bij Blendle het geval is of een flat fee abonnement op een nieuwsdienst: Het merendeel laat weten per definitie niet bereid te zijn om voor online nieuws te gaan betalen.

Screen Shot 2014-06-12 at 15.21.21

Screen Shot 2014-06-12 at 15.22.20

Van de 11% die eventueel wel wil betalen, geeft een geruime meerderheid de voorkeur aan een abonnement. Onder deze groep zijn overigens veel gebruikers die voorheen al betaalde media consumeerden via een papieren medium zoals een krant of magazine. Zij stappen nu dus over naar een tablet, hetgeen verklaard dat de print oplages wereldwijd nog steeds dalen. De helft van alle betalende mediaconsumenten is hoger opgeleid, 60% is man en 35% is ouder dan 55 jaar. De interesse in nieuws neemt over het algemeen toe naarmate mensen ouder worden.

Het goede nieuws van het onderzoek is dat veel mediaconsumenten steeds trouwer zijn aan hun favoriete media. Zij zappen liever niet langs diverse online kanalen om hun nieuws te lezen, maar wenden zich tot een vaste nieuwsbron waar ze veel vertrouwen in hebben, met name via de smartphone.

Screen Shot 2014-06-12 at 15.14.00

Screen Shot 2014-06-12 at 15.15.01

In het rapport wordt ook uitvoerig gekeken naar het type content dat mensen het liefste consumeren. Binnenlands en lokaal nieuws scoort daar nog steeds het hoogste, en ook politiek-, technologie- en economisch nieuws scoren hoog. Opvallend genoeg is showbizz & entertainment nieuws onder de respondenten een stuk minder populair, en valt op te maken dat de interesse hierin vooral van jongeren komt. Naarmate de leeftijd stijgt neemt de interesse in LOLcats blijkbaar beduidend af.

Het Reuters Institute 2014 Digital News Report [PDF] is gratis te downloaden via deze link.

Screen Shot 2014-06-12 at 15.29.12