Numrush

Slim horloge van KiGO voorkomt dat je kind zoek raakt

Tijdens de mooie zomerdagen zit je waarschijnlijk met enige regelmaat in een druk park of aan het strand met de kinderen. Nadeel: tussen al die mensen ben je je kind zo kwijt. Het slimme horloge van KiGO, gemaakt door Nederlanders, moet dat voorkomen. Het bedrijf start vandaag met Vodafone een pilot voor honderd kinderen en hun ouders in Domburg, Zeeland.

Het horloge van KiGO werkt met een bijbehorende app, genaamd Loox, die te downloaden is voor iOS en Android. Via een QR-code verbind je het apparaat met de app en kun je je kind overal volgen via GPS, GSM (2G en 3G) en WiFi. Bovendien is het mogelijk om meerdere kinderen tegelijkertijd te volgen en ze samen op één kaart te zien.

Ook is het mogelijk om berichten te ontvangen en te versturen, zelfs als de kinderen nog niet kunnen lezen. Dit gaat via afbeeldingen, bijvoorbeeld één voor “het eten is klaar”. Het kind kan vervolgens een afbeelding terugsturen die “oké, ik kom eraan” betekent.

Daarnaast zit er een alarmknop op, die alle volgers met een Loox-app (bijvoorbeeld de ouders en de grootouders) alarmeert als hij drie seconden ingedrukt is. Bij zo’n alarm krijgen de volgers de meest recente locatie doorgestuurd. Om te controleren of het horloge nog wel om de pols van het kind zit, is er een kleine lichtsensor ingebouwd. Zodra het horloge wordt afgedaan, krijgen alle volgers een notificatie.

Ontstaan van KiGO

Erik Recter, een ondernemer uit Amsterdam en voormalig tv-regisseur, bedacht het horloge tijdens een ski-middag met zijn zevenjarige nichtje Nikki. Opeens verloor hij haar uit het oog en dat voorval zette hem aan het denken. Hij wilde een wearable die kan voorkomen dat kinderen zoek raken. Die was er nog niet, dus maakte hij hem zelf. Nikki was overigens binnen een paar uur weer terecht.

Het horloge van KiGO moet overal ter wereld werken, eenvoudig te bedienen zijn door jonge kinderen en hun ouders en tot een half uur onder water blijven werken. Na drie jaar ontwikkelen is het nu zo ver: de pilot gaat vandaag van start. Het horloge is zowel kras- al schokbestendig en kost 189 euro. Ook zit er een abonnement bij van zes euro per maand. De doelgroep bevat ouders met kinderen tussen de vijf en tien jaar.