Het leek zo’n leuk, onschuldig idee van speelgoedmaker Fisher Price. Een slimme beer kan luisteren naar wat kinderen zeggen, om te leren hoe oud ze zijn bijvoorbeeld. Nu blijkt echter dat deze kinderdata bemachtigd kon worden door hackers. Door in te breken op de beer wisten beveiligingsonderzoekers de leeftijd, het geslacht en de naam van een kind te ontfutselen.
De hack werd uitgevoerd door Rapid7, een beveiligingsbedrijf in het Amerikaanse Boston. De gebruikte beveiligingsgaten zijn inmiddels gedicht door Fisher Price, dat door het bedrijf op de hoogte werd gesteld. Het praktische gevaar is dus geweken. Aangezien de lekken achteraf pas werden gepubliceerd, is de kans klein dat veel hackers van het lek gebruikmaakten.
De hack laat een nieuw risico zien in onze steeds slimmere omgeving. Ieder apparaat met een internetverbinding kan worden gehackt – en zelfs de apparatuur bij de jongsten in de kamer is geen uitzondering. Dat kinderen hierdoor een privacyrisico lopen bleek eerder al, toen de database van kindercomputermaker Vtech werd gehackt. Een slimme barbiepop bleek ook kwetsbaar voor hackeraanvallen, waarbij een aanvaller net als bij deze slimme beer kon inbreken. Hierdoor kon iemand stiekem in kinderkamers meekijken.