Tijdens de CES deze week uiteraard ook geen gebrek aan slimme brillen, concurrenten voor Google Glass. De iOptik contactlens van het Amerikaanse Innovega gaat echter direct een stap verder en brengt de slimheid op je ogen.
Innovega’s iOptik systeem bestaat uit twee onderdelen. De contactlens is gemaakt om je ogen extra te kunnen laten focussen en geeft je de optie om veel dichterbij en verder af te kunnen zien dan wat het normale oog kan. Wanneer je je vinger van dichtbij bekijkt, zul je bijvoorbeeld veel meer detail zien dan zonder de lens.
Het andere deel is een bril die bestaat uit diverse kleine ‘flat-panels’, ofwel kleine projectschermen. Met de bril kun je informatie zien die je via apps binnen haalt. Een soortgelijke ervaring als Google Glass dus.
Een opvallend systeem dus, waarbij je twee onderdelen moet dragen voor dezelfde ervaring als die van één. Een bewuste keus, aldus de makers.
A lot of companies are trying to do that right now with hardware, and there are limitations: It creates a tiny field of view. Google Glass is the equivalent of having your smartphone about 24 inches in front of you. The iOptik system is six times the resolution and 20 times the area. It’s like looking at a big TV projection, and you can see so much more
En dat is waar, wanneer je de bril en lens tegelijk draagt heb je een veel grotere ervaring, maar de vraag rijst direct of dit nu wenselijk is in het dagelijks leven?
De makers van de lens zijn echter overtuigd dat ze een beter product hebben gemaakt, met als grootste voordeel dat het er niet anders uitziet dan een normale bril. Ze mikken zelfs al verder dan een succesvolle launch: “We’re hoping technology like this will eventually replace your smartphone“.
Wanneer de iOptik contactlens en bijbehorende bril op de markt zullen verschijnen en wat deze zou gaan kosten is vooralsnog onduidelijk.