Een nieuwe lenstechnologie moet ervoor zorgen dat bijvoorbeeld brilglazen automatisch worden aangepast op basis van waar je naar kijkt. Dat doet hij door te herkennen of je kijkt naar objecten die dichtbij of ver weg zijn. Hierdoor zijn zowel objecten van elke afstand scherp te bezichtigen, zonder dat je door een varifocaal glas hoeft te kijken. Een interessante ontwikkeling voor de brillenmarkt, maar ook virtual reality kan hier goed gebruik van maken.
Deep Optics gebruikt vloeibaar kristal dat zich constant kan aanpassen. Door te kijken naar pupilbewegingen kan de bril voorspellen waar je naar kijkt, zodat de sterkte van het glas meteen kan worden veranderd. Deze omnifocale glazen gebruiken ingebouwde sensoren en een kleine processor, waardoor ze vermoedelijk wel moeten worden opgeladen.
De lenzen kunnen een probleem oplossen waar virtual reality op dit moment last van heeft. VR-brillen gebruiken lenzen om de brandpuntsafstand van je ogen te verkleinen, zodat het scherm vlak voor je ogen haarscherp wordt getoond. Door dit vaste brandpunt zien objecten in de virtuele omgeving er van dichtbij soms wat onscherp uit. Door de lenzen dynamisch aan te passen, zouden ook deze objecten makkelijk scherpgesteld kunnen worden.
Daarnaast zou het een stuk makkelijker worden om als brildrager om een VR-bril te gebruiken, zonder dat je de bril op hoeft te houden. De lenzen zouden immers aan jouw oogsterkte aangepast kunnen worden.