Eind vorig jaar schreef ik een column ‘Hoe slimme speakers in 2018 ons mediagedrag gaan veranderen‘. Ik was iets te optimistisch toen ik dat schreef, want met nog vier maanden te gaan in 2018 is er nog niks veranderd. Tot op de dag vandaag kun je in Nederland nog geen slimme speaker kopen die Nederlands spreekt, maar daar gaat wel op zeer korte termijn verandering in komen.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het bedenken van toepassingen voor slimme speakers.Enkele weken geleden lanceerde Google de Nederlandstalige Google Assistent. Op dit moment is de deze (spraak)assistent enkel nog beschikbaar op smartphones; native in een Android-toestellen met de laatste software update en via de Google-app op iOS. De bijbehorende Google Home-speakers worden op korte termijn in Nederland gelanceerd, zodat iedereen ze rond de feestdagen cadeau kan krijgen.
En dan wordt het interessant, want, ook al gebeurt het dan iets later dan ik had gehoopt, de slimme speakers komen naar onze woonkamers en zullen ons mediagedrag veranderen. Bij veel bedrijven, juist ook in de media, leeft dan ook de vraag: wat moeten we ermee? Eigenlijk is dat de verkeerde vraag, want je zou je de vraag moeten stellen: moeten we er wat mee?
Niet dat ik mensen wil ontmoedigen om na te denken over de mogelijkheden en nieuwe dingen te proberen. Alles behalve. Maar ik merk wel dat er nu over slimme speakers en spraakassistenten wordt gedacht alsof het een doel op zich is. Alsof je je plek binnen bijvoorbeeld de Google Assistent koste wat kost moet veroveren. Terwijl je dat uiteindelijk vooral zou moeten doen met een goed concept.
Nieuwsupdates en podcasts
Als het specifiek gaat om nieuws dan is er één manier waarop je sowieso met ‘voice’, zoals het ook wel wordt genoemd, aan de slag kan: je kunt nieuwsupdates aanbieden aan gebruikers. Google heeft deze functie ingebouwd in de Google Assistent en je kunt vrij makkelijk audio-updates toevoegen aan de dienst.
Zo'n slimme speaker is een prima manier om korte podcasts te verspreiden. Deel deze quoteDaarnaast is zo’n slimme speaker ook een prima manier om korte podcasts te verspreiden. Sinds kort heeft Google podcast-ondersteuning ingebouwd in al zijn producten en kun je dus ook podcasts beluisteren via de Google Home. Zeker kortere podcasts die passen in een dagelijkse routine passen daar perfect bij.
Spraakassistenten bieden echter nog veel meer mogelijkheden, maar omdat het ook voor het publiek een compleet nieuw fenomeen is, is het nog lastig om te weten wat werkt en wat niet en waar behoefte aan is. Experimenteren is dan de enige optie die je hebt en ik wil dat ook zeker niet ontmoedigen, maar het moet wel bij je organisatie passen.