Voor de ontwikkeling van kinderen is het zeer belangrijk dat zij regelmatig spelletjes spelen, zodat zij diverse eigenschappen ontwikkelen. Blinde kinderen lopen echter tegen het probleem aan dat hun visuele beperking het niet toelaat om deel te nemen aan dergelijke spelletjes.
Het feit dat blinde kinderen hierdoor achterop raken in hun ontwikkeling was voor twee onderwijspsychologen de reden om direct te starten met de ontwikkeling van een educatief spel voor visueel beperkte kinderen. De samenwerking tussen de twee psychologen heeft uiteindelijk geleid tot ‘Smash-a-ball‘, een educatief spel dat helpt bij de ontwikkeling van het geheugen en het ruimtelijk inzicht van blinde kinderen.
Hoe werkt Smash-a-ball?
Smash-a-ball bestaat uit een ‘main board’ met diverse grote knoppen en een rugtas. De twee apparaten worden vervolgens met elkaar verbonden, waardoor zij op elkaar kunnen reageren. Het is de bedoeling dat een gebruiker zich focust op zowel audiosignalen afkomstig uit het main board, als op tactiele stimuli uit de rugtas.
Zodra de impulsen worden opgemerkt, dient een gebruiker zo snel mogelijk op de bijbehorende knop te slaan op het main board. Direct na het drukken op de juiste knop ontvangt de gebruiker nieuwe stimuli en wordt het proces herhaalt. Een gebruiker moet zo snel mogelijk een ‘rondje’ van impulsen afwerken door zo snel mogelijk op de knoppen te slaan. Wordt het te makkelijk, dan biedt Smash-a-ball diverse moeilijkheidsgraden. Volgens de makers is Smash-a-ball hierdoor in staat om het geheugen, het zelfvertrouwen en het ruimtelijk inzicht te verbeteren van kinderen.
De apparaten zijn beiden uitgerust met de optie om braille toe te voegen. Hierdoor is het voor blinde kinderen mogelijk om het ‘speelgoed’ zelf in te stellen en zijn zij niet afhankelijk van anderen. Volgens het bedrijf werken de apparaten op batterijen en kunnen kinderen draadloos met de Smash-a-ball aan de gang.
Inmiddels hebben de twee psychologen de Smash-a-ball gelanceerd als project op Kickstarter en hopen zij 100.000 dollar op te halen om het product op de markt te brengen. Mocht het project boven verwachting presteren, dan zullen de psychologen ook een armband ontwikkelen die tactiele stimuli uitzendt.
Op dit moment is het mogelijk om Smash-a-ball te bestellen voor een prijs van 180 dollar en het speelgoed wordt naar verwachting in september verscheept.