Snap probeert bedrijven die adverteren op Instagram met gratis advertentietegoed over te halen om advertenties op Snapchat te plaatsen. Dat bevestigt een woordvoerder van Snap tegen Recode na een tip. Het bedrijf benadert ook bedrijven die op andere concurrerende online platformen actief zijn.
Snap zegt adverteerders op een aanmeldformulier toe dat zij mogelijk in aanmerking komen voor gratis advertentietegoed als zij op concurrerende platformen actief zijn. Om zich te onderscheiden, haalt het bedrijf er cijfers van marktonderzoeker App Annie bij. Daaruit blijkt dat 40 procent van Snapchats dagelijkse gebruikers niet op andere sociale media te vinden is.
Volgens een bron van Recode krijgen adverteerders een tegoed van enkele honderden dollars om reclame op Snapchat te maken. Zij moeten daarvoor wel bewijs uploaden dat zij in de afgelopen drie maanden ergens een digitale advertentie hebben gekocht.
Verticaal beeld
Snapchat wijst zijn potentiële adverteerders er bovendien op dat gebruikers de app verticaal gebruiken. Advertenties moeten daarom ook verticaal aangeleverd worden.
Snapchat verkoopt zijn meeste advertenties via automatische veilingen aan de hoogste bieder. Het probleem daarbij, schrijft Recode, is dat er helemaal niet zo veel bedrijven geïnteresseerd zijn in de advertentieruimte. De concurrentie om een advertentieplek is dus gering, wat leidt tot lage prijzen.
Door meer adverteerders naar het platform te lokken, hoopt Snap zijn advertentieruimte voor een hoger bedrag te kunnen verkopen, en daarmee meer omzet te krijgen.