Snapchat is druk bezig met de ontwikkeling van augmented reality technologie. Nadat het eerder de startup Seene overnam, heeft het bedrijf tegenwoordig ook een heuze Concept and Augmented Reality Designer. En daarvoor hebben ze vorige maand niet zomaar iemand binnengehaald. Raffael Dickreuter is een special effects expert uit Hollywood. Hij werkte onder meer mee aan Iron Man, The Martian, Superman Return en Pirates of the Caribbean. Ook was hij de laatste tijd bezig met virtual reality-toepassingen.
Wat Dickreuter precies doet bij Snapchat is onduidelijk. Volgens Business Insider reageert hij niet op vragen en ook het bedrijf wil niet reageren. Wat we wel weten is dat Snapchat flink inzet op augmented reality. Dat doen ze in hun app natuurlijk al met de Lenses waarmee je een digitale masker op kunt zetten, maar waarschijnlijk is dat slechts het begin.
Er gaan geruchten dat het bedrijf werkt aan een augmented reality-bril. CEO Evan Spiegel werd al eens gespot met een zonnebril met camera’s. Mogelijk was dat een prototype voor de augmented reality-bril. Maar verder is het enkel giswerk waar Snapchat precies mee bezig is op dit vlak.
Meer dan een chatapp
Het bedrijf werkt er in ieder geval hard aan om meer te zijn dan een chatapp die over enkele jaren weer vergeten is. Het probeert een solide verdienmodel op te zetten via advertenties. Tegelijkertijd verandert de dienst de manier waarop jonge mensen communiceren en met media omgaan. De opkomst van vertical video is bijvoorbeeld te danken aan Snapchat. En de manier waarop Snapchat-gebruikers met filters, stickers en lenzen omgaan wordt met veel jaloezie bekeken door andere social media.
De vraag is natuurlijk of Snapchat ook groot kan worden buiten de muren van zijn app. Dat is de volgende stap. Maar eerst probeert het bedrijf van zijn app dé media-app op de smartphones van de volgende generatie te maken. Onder meer door Snapchat Discover en door alle gemaakte foto’s en video’s in de app te bewaren.