Het is deze maand precies zes jaar geleden dat de laatste belangrijke toevoeging aan het social-media-landschap uitkwam. In september 2011 kwam namelijk de eerste versie van Snapchat uit. Een app waarbij vanaf de start één ding heel duidelijk was: deze app is bedoeld voor jongeren. Sterker nog: oprichter Evan Spiegel heeft wel eens gezegd dat de interface van Snapchat bewust zo onduidelijk is, zodat enkel de doelgroep met de app om kan gaan.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de staat van Snapchat.En juist het feit dat de gebruikersgroep van Snapchat zo ontzettend jong is, zorgt ervoor dat de app consequent niet op zijn waarde wordt geschat. Niet onregelmatig hoor ik mensen roepen dat Snapchat ‘geweest’ is en dat de succesvolle kopie van Snapchat Stories door Instagram ervoor heeft gezorgd dat de app nu doodbloedt. Niks is echter minder waar: Snapchat is nog springlevend.
Gebruikersgroei
Laat ik beginnen met de cijfers: Snapchat heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 443 miljoen dollar, bijna vier keer zo veel als een jaar eerder. En ook de gebruikersgroei viel wat tegen: er kwamen in drie maanden tijd slechts 7,3 miljoen actieve gebruikers bij, waarmee de app nu op 173 miljoen gebruikers staat. Da’s een stuk minder dan Instagram, dat in april dit jaar de 700 miljoen gebruikers bereikte.
Mensen die begin dit jaar investeerden in aandelen Snapchat hadden er duidelijk meer van verwacht. Ze betaalden 24,48 dollar per aandeel, maar als ze die nu zouden verkopen, dan krijgen ze er maar zo’n 15 dollar voor terug. Het vertrouwen in Snapchat is het afgelopen half jaar dan ook duidelijk teruggelopen na tegenvallende resultaten.
Historie
Dan kijken we echter enkel naar de economische kant van het bedrijf. Snapchat groeit nog steeds en heeft dus 173 miljoen actieve gebruikers. En dat zijn dus bijna allemaal gebruikers in een hele jonge, voor media en adverteerders hele interessante, doelgroep. De gebruikersgroep is zelfs een stuk afgebakender dan hij twee jaar geleden was en dat is precies de reden dat veel mensen denken dat Snapchat niet meer hip is.
Dat zit zo: Snapchat werd in eerste instantie gebruikt door scholieren en studenten. Uiteraard eerst in de VS, maar later ook in Nederland. Destijds was het nog enkel een visuele chat-app, waarmee je foto’s en video’s kon versturen die na enkele seconden voorgoed verdwenen. Je kon er jezelf zijn en wat je je vrienden stuurde hoefde er niet ‘perfect’ uit te zien, omdat het slechts tijdelijk was.